چارچوب فناوری SaaS برای سهامداران


سه شنبه 25 اکتبر 2022

با شروع مجموعه ما در مورد موضوعات مربوط به فناوری نرم افزار به ،وان سرویس (SaaS)، مهم است که چارچوبی پیرامون داده های مدیریت شده توسط برنامه های کاربردی SaaS و مسائلی که از روابط پیچیده بین سهامداران مختلف در محیط SaaS ناشی می شود، ایجاد کنیم.

ارزش گذاری شرکت ها با پیش بینی های درآمد و رشد مرتبط است،1 و بخش قابل توجهی از ارزش نسبت داده شده به شرکت های SaaS به ویژه بر اساس داده هایی است که آنها مدیریت و نگهداری می کنند.2 این معمولاً به ،وان ،یبی از خدمات ارائه شده و رشد درآمد مورد انتظار از ارزش خود داده ها برابر است. به ،وان مثال، با استفاده از درآمد تبلیغاتی موتورهای جستجو به ،وان پرو،ی برای ارزش داده های شخصی، در 20 سال گذشته درآمد تبلیغاتی بر اساس هر کاربر 1800٪ افزایش یافته است.3 این امر بر رابطه بین مقدار داده‌ای که شرکت‌های SaaS مدیریت می‌کنند و ارزیابی‌های مربوطه تاکید می‌کند.

در نتیجه، درک مسائل پیرامون مدیریت داده و جنبه های مختلف مالکیت داده در زمینه محیط SaaS اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

مروری بر سهامداران SaaS

در یک پلتفرم معمولی SaaS، ذینفعان مختلفی در سطوح مختلف پردازش داده درگیر هستند که هر کدام نقش‌ها و ادعاهای مالکیت منحصربه‌فرد خود را با توجه به حداقل برخی از جنبه‌های داده‌ای که ذخیره یا پردازش می‌کنند دارند. هر یک از این ذینفعان ممکن است به داده‌های کاربر در لایه‌های مختلف پشته داده دسترسی داشته باشند، مالکیت داشته باشند، مصرف کنند، ذخیره کنند، پردازش کنند، یا با آنها تعامل داشته باشند.

بر اساس پیچیدگی پلت فرم SaaS، تعداد سهامداران می تواند بسیار متفاوت باشد. به ،وان مثال، یک پلت فرم SaaS ممکن است شامل داده‌های کاربران نهایی (به ،وان مثال، داده‌های شخصی، مالی یا پزشکی) و همچنین داده‌های محرمانه از شرکت‌ها (به ،وان مثال، اطلاعات محرمانه کارکنان، فنی یا تجاری) باشد. ارائه‌دهنده خدمات SaaS می‌تواند داده‌های محرمانه دریافتی را در سیستم‌های شرکت یا ارائه‌دهندگان خدمات ابری ذخیره کند، جایی که با استفاده از راه‌حل‌های نرم‌افزاری اختصاصی یا منبع باز پردازش می‌شوند. روش دیگر، پردازش و راه‌حل‌های نرم‌افزاری می‌تواند توسط ارائه‌دهنده (های) خدمات شخص ثالث با دسترسی به داده‌های سیستم‌های شرکت و ارائه‌دهندگان خدمات ابری ارائه یا مدیریت شود.

نگر، های جغرافیایی و داده های خاص با پلتفرم های SaaS

پیچیدگی نحوه تعامل شرکت‌ها و سایر نهادها با داده‌های مورد استفاده شرکت‌های SaaS توسط جغرافیا تقویت می‌شود. به ،وان مثال، ذینفعان می توانند در مناطق جغرافیایی مختلف قرار داشته باشند و تابع قو،ن، مقررات و انتظارات حوزه قضایی متفاوت با توجه به مالکیت و مدیریت داده ها باشند. در نتیجه، مسائل زیادی در رابطه با نحوه تخصیص تعهدات برای رعایت این ملاحظات بین ذینفعان ممکن است ایجاد شود. علاوه بر این، ذینفعان مختلف می‌توانند منافع رقابتی و تعهدات مختلفی در رابطه با سایر طرف‌هایی که به طور غیرمستقیم در فرآیند SaaS درگیر هستند داشته باشند، که بر روابط تجاری پایین‌دستی از مالکیت یا مدیریت فوری داده‌ها تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، بسته به ماهیت نوع داده‌ها، ممکن است عوامل دیگری در نظر گرفته شوند، مانند حریم خصوصی،4 انطباق با مقررات،5 امنیت داده ها،6 و دسترسی و استفاده از داده ها.7 به ،وان مثال، یک شرکت SaaS که با EMR (سوابق پزشکی الکترونیکی) سر و کار دارد، هنگام رسیدگی به انواع خاصی از داده‌ها، مانند اطلاعات سلامت شخصی (PHI) بیماران در یک موسسه پزشکی، مسئولیت‌های قانونی بیشتری خواهد داشت.8 چنین داده‌های EMR می‌توانند تابع مقررات منحصربه‌فرد مبتنی بر صلاحیت قضایی خود باشند، که همگی به مکان‌های جغرافیایی خود شرکت به اضافه موقعیت‌های ذینفعان درگیر بستگی دارد. این مسائل به ویژه در سال های اخیر با توجه به افزایش قابل توجه فعالیت ها و مقررات نقض داده ها (به ،وان مثال، داده های اطلاعات سلامت شخصی یا داده های مربوط به کودکان) نگران کننده است.

نتیجه

مقالات آتی این و سایر مسائل بالقوه مربوط به مالکیت و مدیریت داده‌های مبتنی بر ابر SaaS را مورد بحث قرار خواهند داد و استراتژی‌ها و شیوه‌هایی را برای شرکت‌های SaaS پیشنهاد می‌کنند تا از منافع، نوآوری‌ها و منافع مشتریان خود محافظت کنند.

برای خواندن ،مت های اضافی سریال آسمان صاف از میان ابرها لطفا اینجا کلیک کنید.


پانویسها و منابع

1 آکادمی SaaS، ارزیابی SaaS: چگونه یک شرکت SaaS را در سال 2022 ارزش گذاری کنیم (دسترسی در 24 اکتبر 2022)

2 EQVISTA، ارزیابی SaaS: چگونه برای یک شرکت SaaS ارزش قائل می شوید؟ (دسترسی در 24 اکتبر 2022)

3 MiQ، در کمتر از دو دهه، ارزش داده های شخصی 1800٪ افزایش یافته است. (دسترسی در 24 اکتبر 2022)

4 SaaS،lic، چرا حفاظت از داده برای SaaS بسیار مهم است؟ (دسترسی در 24 اکتبر 2022)

5 داکوویتز، ژولیت، آنچه که هر ،ب و کار SaaS باید درباره انطباق بداند (7 آوریل 2021)

6 بووانسواران، شیواسانکاری، 7 خطر امنیتی SaaS که هر ،ب و کاری باید به آنها رسیدگی کند (1 اکتبر 2021)

7 دزیوبا، آنا، مدیریت کاربر SaaS و کنترل دسترسی: بهترین روش‌ها از Relevant (دسترسی در 24 اکتبر 2022)

8 و، بهداشت و خدمات انس، ایالات متحده، راهنمایی در مورد HIPAA و رایانش ابری (15 آوریل 2022)


منبع: https://www.natlawreview.com/article/competing-interests-data-owner،p-crossroads-saas-stake،lders-and-regulation