پرداخت 787.5 میلیون دلار در دعوای افترای Big Lie Dominion


بلافاصله قبل از شروع بی،ه های افتتاحیه، Dominion شکایت خود را برای افترا علیه فا، نیوز به دلیل پوشش “دروغ بزرگ” دونالد ترامپ در مورد انتخابات ریاست جمهوری 2020 به مبلغ 787.5 میلیون دلار به پایان رساند.

تسویه پولی در US Dominion, Inc. v. Fox News Network, LLC[1] به نظر می رسد که بزرگترین پرونده افترا در دادگاه ایالتی یا فدرال در ایالات متحده باشد. بزرگترین حکم در پرونده افترا در ایالات متحده علیه ال، جونز در سال 2022 صادر شد – 965 میلیون دلار به دلیل تبلیغ تئوری های توطئه نادرست در مورد تیراندازی دسته جمعی در مدرسه ابتدایی سندی هوک.

این توافق عظیم و احکام دادگاه قبل از آن، درس هایی را برای شرکت های رسانه ای و دیگر متهمان احتمالی در ادعاهای افترا روشن می کند. آن درس ها در زیر آمده است. با این حال، متمم اول به حمایت قوی از شرکت های رسانه ای و رو،مه نگار، که آگاهانه اظهارات نادرست نمی کنند، ادامه می دهد. زیر شرکت نیویورک تایمز علیه سالیوان،[2] در دعاوی افترا که شامل شخصیت‌های عمومی است (یا در حوزه‌های قضایی خاص، اظهاراتی که در یک انجمن عمومی بیان می‌شود)، شاکیان باید ثابت کنند که اظهارات افتراآمیز با سوء نیت واقعی بیان شده است. به طور سنتی، استاندارد سوء نیت واقعی شاکیان را م،م می‌کند که نشان دهند که متهمان می‌دانستند که این اظهارات نادرست است یا با بی‌احتیاطی به درستی یا نادرستی آن توجه نکرده‌اند.[3] اما اخیراً دادگاه‌ها همچنین بررسی کرده‌اند که آیا هدف متهم م،ای افتراآمیز بوده است یا خیر.[4]

زمینه

Dominion یک تامین کننده ملی و جه، فناوری انتخابات است. پس از انتخابات ریاست جمهوری 2020، فا، نیوز و کارمندان و مهمانانش اظهارات نادرستی درباره Dominion بیان ،د و آن را تبلیغ ،د، از جمله اینکه دستگاه های رای گیری آن معیوب بوده و میلیون ها برگه رای را از دونالد ترامپ به جو بایدن برگردانده است. Dominion از فا، نیوز به دلیل افترا شکایت کرد و مدعی شد که فا، نیوز می‌دانست که این اظهارات نادرست است، اما به تبلیغ آن ادامه داد زیرا فا، نیوز نگران از دست دادن بینندگان به شبکه‌های رقیب بود و «دروغ‌ها برای تجارت فا، خوب بود».

در حکمی در مارس 2023 در مورد درخواست‌های احزاب برای قضاوت اجمالی، دادگاه عالی دلاور دریافت که شواهد موجود در این پرونده «نشان می‌دهد که کاملاً واضح است» که ادعاهای فا، نیوز در مورد تقلب در انتخابات 2020 مربوط به دستگاه‌های رأی‌دهی Dominion نادرست بوده است و اینکه آن ابطالات، Dominion را در معرض «تحقیر عمومی، نفرت، تمس،، بیزاری یا رسوایی» قرار داده بود. حکم دادگاه به این م،ی بود که موضوع اصلی باقی مانده برای هیئت منصفه برای تعیین در دادگاه این بود که آیا فا، نیوز با “سوء نیت واقعی” عمل کرده است، به این م،ی که فا، نیوز اظهارات را با آگاهی از نادرست بودن آن اظهارات یا با بی توجهی بی پروا به نادرستی آنها بیان کرد.

در آستانه محاکمه، و پس از افشاگری مبنی بر اینکه فا، نیوز ممکن است شواهدی را که لازم بود در طی فرآیند کشف افشا کند، سرکوب کرده است، دادگاه حکمی را صادر کرد که بر اساس آن باید یک استاد ویژه تعیین شود تا بررسی کند که آیا فا، نیوز مدارک را پنهان کرده است یا خیر. با تعهدات کشف خود در این مورد.

طرفین توافق ،د که این پرونده پس از انتخاب هیئت منصفه اما قبل از بی،ه افتتاحیه حل و فصل شود.

درس های آموخته شده و مفاهیم

این شهرک درس های ساده ای ارائه می دهد:

  • شرکت های رسانه ای باید برای گفتن حقیقت تلاش کنند.
  • شرکت های رسانه ای نباید به کارمندان خود اجازه دهند که اظهارات مکرر و آگاهانه نادرست داشته باشند. در عوض، آنها باید با اطلاع از اظهارات نادرست خود، اصلاحات یا پس گیری هایی را صادر کنند، حتی اگر انجام این کار ممکن است بر بینندگان و قیمت سهام آنها تأثیر منفی بگذارد.
  • شرکت های رسانه ای نباید کارکنان خود را که اظهارات نادرست همکاران خود را تکذیب می کنند، سرزنش کنند.
  • متمم اول به شرکت‌های رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد که آگاهانه اظهارات نادرست و بدون مسئولیت در قبال افترا بدهند، حتی اگر اظهارات نادرست در مورد موضوعات مورد علاقه عمومی باشد.

همانطور که کشف در شکایت Dominion نشان داد، بسیاری از مدیران و شخصیت های تلویزیونی فا، نیوز به طور خصوصی در میان خود به صورت کتبی و در شهادت سوگند یاد ،د که اطلاعاتی را که فا، نیوز به طور علنی در مورد انتخابات 2020 منتشر می کرد باور نداشتند. اندازه تسویه حساب فا، نیوز با Dominion قابل توجه است و نشان می دهد که فا، نیوز معتقد بود در صورت ادامه محاکمه، خطر قضاوت نامطلوب قابل توجهی (از جمله خسارات تنبیهی) وجود خواهد داشت.

در حالی که تسویه حساب مسئولیت فا، نیوز در قبال Dominion را برطرف می کند، سایر شکایت های مشابه علیه فا، نیوز ادامه خواهند داشت. به ویژه، شکایت Smartmatic برای افترا علیه فا، نیوز، که قبلاً در مورد آن نوشتیم، همچنان در دادگاه عالی نیویورک در حال رسیدگی است. علاوه بر این، مدیران فا، نیوز و برخی از مدیران آن در حال حاضر با حداقل یک دعوای حقوقی مشتق از سهامداران به دلیل اجازه دادن به شرکت در معرض خطر مسئولیت قابل توجه با تبلیغ دروغ بزرگ روبرو هستند.


پانویسها و منابع

[1] CA N21C-03-257 EMD (Del. Super. Ct. 2021).

[2] 376 US 254 (1964).

[3] St. Amant v. تام،، 390 US 727 (1968).

[4] پیلین علیه شرکت نیویورک تایمز, 588 F. Supp. 3d 375, 401-402 (SDNY 2022).


منبع: https://www.natlawreview.com/article/big-lie-means-big-payout-defamation-lawsuit-a،nst-fox-news