هارد کامپیوتر تجارت الکترونیک ایران

اگر رایانه را خودتان جمع کرده‌اید، پیچ‌های مورد نیاز برای درایو جدید، احتمالاً همراه با کیس ارائه شده‌اند که امیدواریم آن‌ها را در یک جعبه لوازم ضروری نگه داشته باشید. در نهایت به یک کاسه یا فنجان برای نگهداری پیچ هایی که باز کرده‌اید نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید یک درایو معمولی بخرید، به طور معمول سرعت بر اساس دوربر دقیقه (RPM) بیان می‌شود که میزان سرعت چرخش پلاترهای داده درایو هارد است. سرعت 5400 دور بر دقیقه یک سرعت معمولی برای درایوهای ارزان‌قیمت به خصوص در درایوهای 2.5 اینچی محسوب می‌شود.

  • صدای ناهنجاری که از هارد دیسک شنیده میشود میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما در نظر داشته باشید، هر نوع صدای ناهنجاری که از هارد دیسک شنیده میشود، نشان از خرابی در بخشی متفاوتی در هارد را میتواند به همراه داشته باشد.
  • برای نصب کامل درایو جدید ممکن است لازم باشد چندین پنل را از کیس باز کنید.
  • وظیفه ی این قسمت خواندن اطلاعات روی هارد دیسک می باشد که به صورت ۰  و ۱ به روی Platter  قرار دارد.

اگر قرار نیست فایل های زیادی را بر روی هارد نگه دارید، حجم ۱ ترابایت می تواند برای شما مناسب باشد. در این مقاله سعی کردیم به تمام سوالات شما در مورد هارد کامپیوتر پاسخ بدیم، با تاریخچه هارد آشنا شدیم، انواع هارد رو بررسی کردیم، با کاربرد هارد آشنا شدیم و همچنین از جایگزینی برای هارد نیز صحبت کردیم. هاردهای اینترنال از طریق پورت های SATA , IDE , SAS , SCSI  و هاردهای اکسترنال معمولا به صورت USB ، eSATA یا وایرلس قابل اتصال به کامپیوتر می باشند. اما اگر قرار باشد داده ای ذخیره شود کنترل کننده ی دیسک داده های  موجود را به Actuator ارسال می کند سپس به Head  فرستاده می شود و در قسمت های از سکتور مورد نظر  خود به روی Platter ذخیره نماید.

HDD Toshiba 2TB 5400RPM 128MB S300 HDWT720 هارد دیسک توشیبا

به زبان ساده تر می توان گفت هاردهای SSD نسخه پیشرفته و با ابعاد بزرگ فلش مموری می باشد که می تواند داده ها و اطلاعات بسیار زیادی را در خود ذخیره نمایند. علاوه بر تغییر در ساختار داخلی، مقاومت این نوع هارد دیسک نیز بسیار بالاتر از هارد اکسترنال HDD است. برخی افراد نیز برای نسخه پشتیبان از حافظه داخلی سیستم خود از هارد اکسترنال استفاده می کنند؛
زیرا بارها دیده شده است که به دلیل آسیب های فیزیکی یا ویروسی حافظه سیستم سوخته و پاک شده است. انواع هارد از نظر سرعت، درگاه اتصالی، کاربری و اندازه قابل دسته بندی هستند؛
اما ما در این بخش درباره یکی از دسته بندی های اصلی هارد، از نظر نوع کاربرد، سخن می گوییم. معمولاً یک هارد با حجم ۱ ترابایت نیاز کاربران عادی را تا حدود زیادی برطرف می کند.

هارد دیسک چگونه کار می کند؟

در واقع زمانی که شما تصمیم دارید اطلاعاتی را بر روی هارد ذخیره کنید مانند نصب ویندوز، کپی کردن اطلاعات، ضبط فیلم، دستور باینری ثادر می کنید. و بعد از ان از طریق مادربرد وکابل رابط به هارد و سپس به هد فرستاده می شود سپس با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی بر روی سطح دیسک نوشته خواهد شد. هاردهای قدیمی تر که ظرفیت کمتری نیز داشتند بر حسب مگا بایت بیان می‌شدند. سرعت انتقال اطلاعات در قسمت داخلی در بازه ۴۴٫۲ مگابایت در ثانیه تا ۷۴٫۵ مگابایت در ثانیه تغییر می‌کند و این در حالیست که سرعت انتقال اطلاعات در واحدهای خارجی ۷۴٫۰ مگا بایت در ثانیه تا ۱۱۱٫۴ مگا بایت در ثانیه متغیر است. یک دیسک سخت با زمان دسترسی تصادفی در بازه‌های بین ۵ میلی‌ثانیه تا ۱۵ میلی‌ثانیه تغییرات دارد. هرچه لپ‌تاپ‌ها کوچک‌تر و باریک‌تر می‌شوند، امکان ارتقای آن‌ها نیز دشوارتر می‌شود.

اغلب لپ‌تاپ‌هایی که هنوز به طور چندان فشرده‌ای طراحی نشده‌اند، هنوز از درایوهای 2.5 اینچی استفاده می‌کنند؛ اما ممکن است احتمالاً یک محل اتصال درایو برای ارتقا داشته باشند. لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت‌تر که طراحی حجیمی نیز دارند به همراه برخی طراحی‌ها در دسته اقتصادی، مانند لپ‌تاپ‌های ثینک‌پد لنوو و لاتیتودهای Dell، همچنان امکان دسترسی نسبتاً آسانی را به محل اتصال درایو فراهم می‌سازند. مدل‌های دیگر نیازمند کار بیشتری برای دسترسی به محل اتصال درایو هستند و یا کلاً امکان دسترسی را فراهم نکرده‌اند. به خصوص در لپ‌تاپ‌هایی که از استاندارد M.2 استفاده می‌کنند، امکان دسترسی به درایو وجود ندارد. ارتقای این درایوها احتمالاً باعث ابطال گارانتی می‌شود و باید راهنمای مخصوص هر مدل را بخوانید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار