قرار گرفتن در معرض احتمالی کریپتو تحت بیمه نامه های سنتی


چهارشنبه 4 ژانویه 2023

انفجار اخیر شرکت کریپتو FTX و شرکت‌های وابسته آن، یک مطالعه موردی برای قرار گرفتن در معرض احتمالی کریپتو تحت بیمه‌نامه‌های سنتی ارائه می‌کند. ،ابی FTX که در اینجا توضیح داده می شود مقدمه ای است بر یک سری از چهار مقاله در مورد مواجهه با بدهی و پوشش: Silent Crypto برای D&O و بیمه مسئولیت شرکت (،مت اول)، قرار گرفتن در معرض کریپتو خاموش برای حسابداران (بخش دوم)، قرار گرفتن در معرض کریپتو خاموش برای وکلا (،مت سوم) و پوشش جرم و حضانت برای دارایی های رمزنگاری شده (،مت چهارم).

خانواده شرکت‌های FTX (مجموعاً FTX) توسط Sam Bankman-Fried (SBF)، یک کارآفرین، سرمایه‌گذار و میلیاردر سابق آمریکایی اداره می‌شد و در باهاما و ایالات متحده در میامی، فلوریدا فعالیت می‌کرد. FTX در سال 2019 به ،وان صرافی برای تجارت و اعطای وام دارایی های رمزنگاری و دیجیتال آغاز شد. علاوه بر این، FTX یک برنامه تلفن همراه را راه اندازی کرد که خدمات سرمایه گذاری را برای شرکت های ،ده فروشی و حرفه ای برای تجارت ارزهای دیجیتال ارائه می کرد. موفقیت آشکار صرافی FTX بر اساس حجم معاملات روزانه قابل توجه آن بود که 15 میلیارد دلار یا 10 درصد از حجم معاملات جه، ارزهای دیجیتال ،ن زده می شد.

برای ایجاد رشد مداوم، سر و صدا و هیجان از سوی سرمایه‌گذاران ،ده‌فروشی روزمره که اغلب در دنیای ارزهای دیجیتال تازه کار بودند، FTX تأییدیه‌های پولی افراد مشهور را دریافت کرد که شامل برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در ورزش و هالیوود، از جمله بسیاری از سوپراستارهای NFL و NBA، می‌شد تا به ،وان FTX فعالیت کنند. سفیران برند بر اساس شکایت اخیر، هیچ یک از این سلبریتی ها میزان غرامتی را که برای تبلیغات FTX دریافت ،د، فاش ن،د، و هیچ یک از آنها هیچ بررسی دقیقی در مورد فعالیت های تجاری و تجاری FTX انجام ندادند.

طرح کلاهبرداری سرمایه گذاری ادعایی

گفته می‌شود که FTX از موج سلبریتی‌ها و تبلیغات پرطرفدار استفاده می‌کند تا سرمایه‌گذاران نامرغوب را برای سرمایه‌گذاری در حساب‌های ارز دیجیتال با بازده (YBA) ترغیب کند. در اصل، سرمایه گذاران می توانند دارایی های دیجیتالی خود را در یک حساب سپرده گذاری کنند و این دارایی ها را در ازای پرداخت سود قرض دهند. در حالی که این ممکن است شبیه پس‌انداز یا حساب جاری بانکی به نظر برسد، اما تفاوت‌های کلیدی وجود دارد. اگرچه YBAs ممکن است پیشنهاد پرداخت بازدهی بسیار بالا را در مقایسه با سپرده های بانکی ارائه دهند، YBAs توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) بیمه نمی شوند. علاوه بر این، FTX و بسیاری دیگر از شرکت‌ها و صرافی‌های رمزنگاری تحت نظارت نیستند. بنابراین، اگر وام گیرنده نتواند به سرمایه گذاران بازپرداخت کند، آنها معمولاً دسترسی بسیار محدودی دارند.

ورش،تگی FTX

گزارش ورش،تگی FTX در سال 2022 به دلیل فعالیت‌های وام‌دهی نامشخص این شرکت به شرکت خواهرش، Alameda Research (Alameda) آغاز شد. طبق گزارش‌های خبری، FTX دارایی‌های سرمایه‌گذار را قرض داد تا Alameda را قادر به انجام شرط‌بندی‌های تجاری بسیار پرخطر کند. همانطور که در شکایت ادعا شده است، SBF به طور مخفیانه 4 میلیارد دلار از وجوه مشتریان خود را از FTX به Alameda پس از اینکه این شرکت متحمل یک سری ضرر شد، انتقال داد. علاوه بر این، FTX در مجموع بیش از 8 میلیارد دلار از وجوه مشتریان خود را به Alameda وام داده است که بیش از 10 میلیارد دلار وام باقی مانده است. بیشتر ترا،مه آلامدا توکنی بود که توسط FTX معروف به “FTT” صادر شده بود که توسط سرمایه گذاران FTX برای اه، سرمایه گذاری و تجارت ،یداری شد.

زم، که دیگر صرافی‌های بزرگ کریپتو شروع به زیر سوال بردن ثبات FTX ،د و دارایی‌های FTT خود را منحل ،د، این امر عملاً در صرافی جریان پیدا کرد در حالی که مشتریان برای برداشت دارایی‌های مجموعاً میلیاردها دلار تنها در چند روز تلاش ،د. این منجر به سقوط قیمت FTT و نابودی نهایی FTX شد، که در 11 نوامبر 2022 برای حمایت از ورش،تگی فصل 11 در دادگاه ورش،تگی دلاور درخواست داد. در کمال ناباوری، یک روز قبل از تشکیل پرونده ورش،تگی FTX، SBF تلاش کرد با ارسال پستی به سرمایه گذاران اطمینان دهد. در رسانه های اجتماعی که، “این در مورد FTX International بود. FTX US، صرافی مستقر در ایالات متحده که آمریکایی را می پذیرد، از نظر مالی تحت تأثیر این ****نمایش قرار نگرفت. 100% مایع است.»

در بی،ه‌ای که توسط جان جی. ری سوم، مدیر عامل جدید پس از ورش،تگی FTX، در 17 نوامبر 2022 ارسال شد، او مشاهده کرد:

[N]تا به حال در حرفه‌ام چنین ش،ت کامل کنترل‌های شرکتی و فقدان کامل اطلاعات مالی قابل اعتماد را دیده‌ام که در اینجا اتفاق افتاده است. از یکپارچگی سیستم‌های به خطر افتاده… تا تمرکز کنترل در دستان گروه بسیار کوچکی از افراد بی‌تجربه، بی‌تجربه و بالقوه در معرض خطر، این وضعیت بی‌سابقه است.1

این انتقاد قابل توجهی از سوی همان فردی است که به ،وان مدیر ارشد بازسازی در سقوط بدنام اکنون انرون خدمت کرده است.

دعوی حقوقی ک، FTX

تنها چند روز پس از تشکیل پرونده ورش،تگی، حماسه رمزنگاری FTX همچنان ادامه داشت که مدیر عامل سابق این شرکت، SBF، و نزدیک به دوازده حامی مشهور صرافی معاملاتی کریپتو که اکنون منحل شده است، به ،وان متهمان در یک دعوای دسته جمعی در سراسر کشور که در 15 نوامبر 2022 ثبت شد، معرفی شدند. در دادگاه فدرال فلوریدا به دلیل نقض قو،ن اوراق بهادار فلوریدا و قو،ن حمایت از مصرف کننده.[ii] این شکایت از طرف یک طبقه از سرمایه گذاران در سراسر کشور که YBAs را از FTX ،یداری ،د، مطرح شد. طنز ماجرا این است که FTX و سایر شرکت های رمزنگاری تلاش کرده اند با ثبت تجارت خود در خارج از کشور از قو،ن اوراق بهادار ایالات متحده و نظارت نظارتی فرار کنند. با توجه به بزرگی بی‌سابقه انفجار FTX با زیان ده‌ها میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران، رگولاتورهای ایالتی و فدرال احتمالاً به حزب پیگرد خواهند پیوست.

اصل شکایت این است که متهمان سرمایه گذاران را برای ،ید FTX YBA فریب داده اند، که ظاهراً طبق قو،ن اوراق بهادار و به اصطلاح «اوراق بهادار» هستند. هوی آزمونی که توسط دادگاه عالی ایالات متحده در SEC در مقابل WJ Howey Co., 328 US 293 (1946) – مدتها قبل از ظهور ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتال تصمیم گرفته شد. بر اساس این آزمون، قرارداد سرمایه‌گذاری زم، یک اوراق بهادار است که معیارهای زیر را داشته باشد: (1) ،یدار سرمایه‌گذاری پولی انجام می‌دهد یا اقلام دیگری را با ارزش (2) در یک شرکت مش، (3) با انتظار معقول سود مبا، می‌کند. برگرفته از تلاش دیگران باشد.

شاکیان همچنین به شدت به اظهارنامه ای که در 14 اکتبر 2022 توسط جوزف روتوندا، مدیر اجرای هیئت اوراق بهادار ایالت تگزاس در ارتباط با فروپاشی یک صرافی غیرمرتبط دیگر ارزهای رمزنگاری شده، تکیه می کنند. طبق اعلامیه روتوندا، FTX ممکن است علاوه بر فریب دادن سرمایه گذاران، در فروش ثبت نشده اوراق بهادار در قالب YBA شرکت داشته باشد:

بر اساس … تحقیقات در حال انجام توسط بخش اجرایی هیئت اوراق بهادار ایالت تگزاس، [FTX] به نظر می رسد که برنامه بازدهی یک قرارداد سرمایه گذاری باشد … و به این ترتیب، به نظر می رسد که به ،وان یک اوراق بهادار در تگزاس مطابق با … قانون اوراق بهادار تگزاس تنظیم می شود. … FTX… [has] برای عرضه یا فروش اوراق بهادار در تگزاس ثبت نشده است. بنابراین ممکن است FTX… قانون اوراق بهادار تگزاس را نقض کند.

در نهایت، FTX … ممکن است قبل از باز ،، تمام حقایق مادی شناخته شده را به طور کامل برای مشتریان افشا نکند [YBA] حساب‌ها و بازدهی سود، در نتیجه احتمالاً با ارائه پیشنهادهایی حاوی اظهاراتی که از نظر مادی گمراه‌کننده هستند یا به‌طور دیگری ممکن است مردم را فریب دهند، درگیر کلاهبرداری می‌شوند.

در این شکایت ادعاهایی علیه FTX و سایر متهمان برای موارد زیر مطرح شده است:

  • نقض قانون اوراق بهادار فلوریدا و حمایت از سرمایه گذار در ارتباط با فروش YBAs که اوراق بهادار ثبت نشده را تشکیل می دهند.

  • نقض قانون رفتارهای تجاری فریبنده و ناعادلانه فلوریدا با فریب دادن افراد برای سرمایه گذاری در طرح ادعایی Ponzi FTX

  • توطئه مدنی

  • تخفیف اعلامی، از جمله دستوری مبنی بر اینکه YBAها اوراق بهاداری هستند که باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و مقامات نظارتی ایالتی ثبت شوند.

پانویسها و منابع

1 اعلامیه جان جی. ری سوم در 17 نوامبر 2022 در در FTX Trading Ltd., et al.، پرونده شماره 22-11068 در دادگاه ورش،تگی ایالات متحده در ناحیه دلاور.

2 ادوین گاریسون علیه سام بنکمن-فرید و همکاران، پرونده شماره 1:22-cv-23753 در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه ج،ی فلوریدا، بخش میامی.


منبع: https://www.natlawreview.com/article/insurers-beware-silent-crypto-exposure