روز جهانی زن و IP 2023


چهارشنبه 26 آوریل 2023

هر ساله در 26 آوریل، سازمان های مالکیت فکری در سراسر جهان، «روز جه، IP” – رویدادی که توسط سازمان جه، مالکیت فکری (WIPO) برای افزایش آگاهی در مورد اختراعات، حق چاپ، طرح‌ها و علائم تجاری و به منظور تجلیل از خلاقیت و مشارکت مخترعان، نویسندگان، هنرمندان و کارآفرینان ایجاد شده است. موضوع سال 2023 این است:،ن و آی پی” در نظر گرفته شده است که دستاوردهای بسیاری از ،ن شگفت‌انگیز را برجسته کند و در عین حال مشارکت کم ،ن در سیستم‌های IP را به رسمیت بشناسد و تلاش کند تا اصلاح شود. آیا تسریع در فراگیری سیستم های IP ما ارزشی دارد؟ اگر چنین است، ممکن است از خود بپرسید، “چه کاری می توانم انجام دهم؟”

یک مثال: مخترعان و اختراعات زن

مشارکت کم ،ن در سیستم های ثبت اختراع به خوبی مستند شده است. همانطور که در وبلاگ های قبلی من ذکر شده است اینجا و اینجا، تا سال 2019، تنها 13 درصد از مخترعان ذکر شده در پتنت های ایالات متحده زن هستند – و این در حالی است که در سال 1995 تنها 8 درصد بود. آمار در ا،ر کشورها به طور مشابه پایین است. این درصد پایین با تفاوت‌های ،تی در آموزش یا تجربه در زمینه‌های STEM، که دامنه سنتی پتنت‌ها هستند، توضیح داده نمی‌شود. پس چرا از ،ن به ،وان مخترع در ثبت اختراع نام نمی برند؟

در سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها هنجارهای فرهنگی و نهادی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است مانع از شناسایی ،ن به‌،وان مخترع در ثبت اختراع شود. انجمن صاحبان مالکیت فکری (IPO.org) الف تنوع ،تی در مجموعه ابزار نوآوری که می تواند به شرکت ها کمک کند تا اقدامات لازم برای تغییر چنین هنجارهایی را انجام دهند.

همانطور که در وبلاگ های قبلی من نیز اشاره شد، مطالعات اخیر توسط USPTO نشان داده است که مخترعان نامگذاری شده در پتنت ها به طور نامتن،ی از پیشینه های شهری، تحصیل کرده و طبقه بالاتر هستند. برنامه های اخیر USPTO برای نوآوری فراگیر به منظور افزایش آگاهی از ثبت اختراع و اختراعات، به ویژه در میان افرادی که در غیر این صورت ممکن است در معرض آنها قرار نگیرند، و تشویق به ثبت اختراع توسط مخترعان از هر طبقه‌ای طراحی شده‌اند. به ،وان مثال، USPTO اخیرا اعلام کرد یک برنامه آزمایشی برای تسریع در بررسی برنامه های کاربردی توسط “First-Time Filers”.

همانطور که در من توضیح داده شده است، برنامه های Pro bono برای وکلای IP همچنین می توانند به گسترش دسترسی به سیستم های IP کمک کنند مقاله قبلی.

آیا همه چیز باید متفاوت باشد؟

در یک ضبط شده بی،ه ویدئوییدارن تانگ، مدیر کل WIPO «مسئله[d] فراخو، برای اقدام بیشتر به طوری که ،ن و دختران بیشتری از تمام نقاط جهان، [can] از IP برای زنده ، ایده های خود استفاده کنید. چشم انداز ارائه شده “یک ا،یستم جه، IP فراگیرتر است – ا،یستم با ،ن، جوانان و شرکت های کوچک و متوسط”. منطق این است که “در جه، که با طیف وسیعی از چالش‌های فوری روبرو است – در مورد سلامت، اقتصاد، محیط زیست و موارد دیگر – بسیار مهم است که ما از همه افراد جامعه برای تحقق پتانسیل خلاقانه و خلاقانه خود حمایت کنیم.”

در کوتاه رنگارنگ ویدئو، WIPO داده هایی را تأیید می کند که نشان می دهد “تعداد ،ن استفاده کننده و بهره مند از مالکیت م،وی (IP) هنوز بسیار کم است” و می پرسد: “چرا این مهم است؟” در پاسخ، خاطرنشان می‌کند که «با استفاده از سیستم IP، ،ن می‌توانند پیشرفت کنند – ،ب درآمد از فناوری، برندها، کارهای خلاقانه و ،ب‌وکارهایی که توسعه می‌دهند». و همه ما سود می بریم زیرا “نوآوری بیشتر، خلاقیت بیشتر و تجارت بیشتر” وجود دارد.

روز جه، IP صفحه وب تم این نکات را منع، می کند و ادعا می کند که “همه، در همه جا، می توانند از حقوق IP برای محافظت از فناوری، برندها و خلاقیت خود استفاده کنند.” به قول لیزا جورجنسون، قهرمان IP و ،ت WIPO، “ما به جه، معتقدیم که در آن نوآوری و خلاقیت ،ن در هر کجا توسط IP به نفع همه پشتیب، می شود.”

چه کاری می تو، انجام بدهی؟ چه می تو،م بکنیم؟

رویدادهای متعددی در سراسر جهان به افتخار روز جه، IP وجود دارد که بسیاری از آنها اطلاعات بیشتری در مورد “،ن و IP” ارائه می دهند. برای مثال ببینید تقویم WIPO. (بسیاری از رویدادها امروز هستند – اکنون نگاه کنید!)

علاوه بر این، WIPO و USPTO برنامه‌ها و منابع مختلفی را برای کمک به نوآوران، سازندگان و کارآفرینان ارائه می‌دهند تا در مورد IP بیاموزند – از جمله اینکه چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت. دیدن اینجا و اینجا.

ما همچنین باید گام های بعدی جمعی خود را در نظر بگیریم: ما می د،م که ،ن نوآوری می کنند و خلق می کنند. ما در تلاش هستیم تا ،ن بیشتری از حق نسخه برداری، علائم تجاری، طرح ها و حق ثبت اختراع برخوردار شوند – تا از حقوق قانونی خلاقیت ها و نوآوری های خود اطمینان حاصل کنند.

فراتر از این، ما باید ،ن را قادر کنیم تا به طور مؤثر از حقوق مالکیت خود در تجارت استفاده کنند، چه به ،وان نشانه هایی از مالکیت آنها، چه ابزارهایی برای مذاکره، سازوکارهایی برای ،ب درآمد یا ابزارهایی برای اجرای رقابتی. چنین تلاش هایی ممکن است نیاز به درک بیشتر IP داشته باشد. همچنین ممکن است – مانند مورد اجرای حق ثبت اختراع – برای ،ن که تجارت آنها معمولاً کوچک است بسیار گران باشد.

همانطور که ما مشارکت ،ن در این روز جه، IP را جشن می گیریم، و برای توانمندسازی ،ن و تنوع بیشتر مبتکران و پدیدآورندگان برای به دست آوردن حقوق مالکیت م،وی تلاش می کنیم، اجازه دهید همچنین در نظر بگیریم که چگونه آنها را قادر به استفاده از آن IP می کنیم و به طور کامل تری از پتانسیل های IP استفاده می کنیم. سیستم های IP ما

© Copyright 2023 Squire Patton Boggs (US) LLPبررسی حقوق ملی، جلد سیزدهم، شماره 116


منبع: https://www.natlawreview.com/article/world-ip-day-2023-accelerating-inclusivity-our-ip-systems