رسوایی افشاگر دانسکه بانک نیاز به مقررات را اثبات می کند


دوشنبه 19 دسامبر 2022

نزدیک به 10 سال پس از کارمند سابق هوارد ویلکینسون بانک Danske سوت زد، و، دادگستری ایالات متحده (DOJ) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) صادر شده بیش از 2 میلیارد دلار جریمه علیه شرکت چند ملیتی بانکداری و خدمات مالی.

در 13 دسامبر، Danske Bank گناهکار خود را پذیرفت و موافقت کرد که اتهامات مقامات آمریکایی مبنی بر کلاهبرداری این بانک از بانک های ایالات متحده و گمراه ، سرمایه گذاران در مورد پایگاه مشتری و کنترل های ضد پولشویی خود را تسویه کند.

هوارد ویلکینسون، که به ،وان مدیر در شعبه استونی این بانک خدمت می کرد، برای اولین بار در سال 2014 نگر، های داخلی زنجیره فرماندهی خود را گزارش کرد. در آوریل همان سال، ویلکینسون استعفا داد زیرا گزارش های وی نادیده گرفته می شد.

سپس، در 19 سپتامبر 2018، این خبر منتشر شد: کنترل های داخلی ناموفق اجازه داده بود تا 234 میلیارد دلار از طریق Danske شسته شود. ابتدا به صورت روبل از روسیه نقل مکان کرد، این پول در شعبه ویلکینسون به دلار تبدیل شد و سپس از طریق بانک آمریکا، جی پی مورگان و دویچه بانک به ایالات متحده منتقل شد.

با پذیرش این طرح، بانک همچنین فاش کرد که این برای همه خبری نیست. در واقع، یک افشاگر، ویلکینسون، چهار سال قبل این نگر،‌ها را به مدیریت سطح بالا آورده بود. دانسکه به جای بازیگری، آن را پنهان کرد، به کلاهبرداری از بانک ها و سرمایه گذاران ادامه داد و راه رفتن افشاگر را تماشا کرد.

حالا Danske پرداخت خواهد کرد. در حالی که حساب‌داری بانک یک پیروزی آشکار است، بعد چه می‌شود؟

روسیه.

دانسکه بانک از روس ها برای روس ها پول شست. ما اکنون منتظر پاسخ هستیم که این پول از کجا آمده، به کجا رسیده است و برای چه استفاده شده است.

افشاگران این پاسخ ها را دارند.

قدرت افشاگری نمی تواند واضح تر باشد. ویلکینسون به بانک فرصت داد تا عمل خود را تمیز کند و در عوض آنها اجازه دادند این طرح ادامه یابد. با وجود اطلاعات داخلی مانند این، و مسیری واضح برای گزارش‌دهی حتی زم، که کنترل‌های داخلی ش،ت می‌خورد، کلاهبرداران تا سال‌ها پس از افشا شدن نمی‌توانند ادامه دهند.

اگر ایالات متحده در مورد حمایت از افشاگر، مانند ویلکینسون جدی باشد، قانون بهبود افشاگران ضد پولشویی را تصویب خواهد کرد.S.3316/HR7195). قانون بسیار موفق Dodd-Frank، که در آن لایحه جدید AML الگوبرداری شده است، به افشاگران در سراسر جهان اجازه می دهد تا به طور محرمانه و ناشناس به مجریان قانون ایالات متحده گزارش دهند. تضمین جایزه نقدی با توجه به اقدام اجرایی صادر می شود.

با وجود این تدابیر حفاظتی برای پولشویی و خودی های تحریم کننده، افشای افشاگری به امری بیهوده تبدیل می شود. تصویب این لایحه با هجوم فوری به ایالات متحده از روسیه و کشورهای مرتبط با آن مواجه خواهد شد.

این لایحه در حال حاضر در اختیار رزا دلاورو، نماینده کنگره، کانکتیکات و رئیس کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان است. دلاورو این توانایی را دارد که این لایحه را در مجلس نمایندگان به رای بگذارد، زیرا این لایحه قبلاً با تصویب اتفاق آرا در سنا هفته گذشته تصویب شده بود.

در عین حال، گروه های حمایت از افشاگران، کارشناسان، و خود افشاگران از حامیان خود می‌خواهند که با دلاورو تماس بگیرند و موافقت خود را با این لایحه نشان دهند. می توان با شماره 225-2771 (202) و دفتر نماینده روزا دلاورو با شماره 225-3661 (202) تماس گرفت.

با ادامه جنگ روسیه علیه اوکراین، این قانون اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. توانمندسازی خودی ها برای مق، و سرکوب پولشویی روسیه، تحریم ها و فعالیت های جنایتکارانه، تلاش ها برای محافظت از اوکراینی ها را پیش خواهد برد.

دلاورو باید این لایحه را قبل از پایان سال برای رای گیری در صحن مجلس به تصویب برساند.

حق چاپ Kohn, Kohn & Colapinto, LLP 2022. کلیه حقوق محفوظ است.بررسی حقوق ملی، جلد دوازدهم، شماره 353


منبع: https://www.natlawreview.com/article/danske-bank-scandal-proves-need-aml-whistle،er-law