دیوان عالی به ادعای تجاوزات مدنی اجازه ادامه داد


اگر تا به حال فیلم محبوب را دیده اید دوستان خوب، ممکن است در مورد قانون بدنام سازمان های تحت نفوذ و فاسد راکت کننده شنیده باشید. معمولاً با نام اختصاری «RICO» به آن اشاره می‌شود و برای مجازات فهرستی از رفتارهای مجرمانه مانند «قمار، آتش‌سوزی، سرقت، رشوه‌گیری، اخاذی، معامله در امور ناپسند یا معامله با مواد کنترل‌شده» طراحی شده است. چیزی که کمتر شناخته شده است این است که دارای یک جزء مدنی نیز می باشد: «هر شخصی که در ،ب و کار یا دارایی خود به دلیل نقض قانون صدمه ببیند. [RICO] می‌تواند به خاطر آن در هر دادگاه منطقه‌ای من، ایالات متحده شکایت کند و سه برابر خسارات وارده و هزینه دعوی، از جمله هزینه‌های معقول وکیل را جبران خواهد کرد.» و وقتی ،ت به اجرای آرای داوری خارجی می‌رسد، بخش درمان مدنی اهمیت جدیدی پیدا کرده است.

در مورد اخیر از Yegiaz، v. Smagin، دادگاه عالی ایالات متحده بررسی کرد که آیا یک فرد می تواند دعوای مدنی RICO را در ایالات متحده برای رفتار مربوط به اجرای حکم داوری که در کشور دیگری صادر شده است، اقامه کند. این پرونده شامل آشوت یگیازاریان، تاجر روسی ،ن کالیفرنیا، و ویتالی اسمگین، تاجر روسی مقیم روسیه بود. Smagin برنده یک حکم داوری علیه Yegiaz، در لندن شد. او با تشکیل پرونده در کالیفرنیا، جایی که یگیازاریان در آن زندگی می کرد، به دنبال جمع آوری بود. دادگاه منطقه ای آنجا دارایی های یگیازاریان را مسدود کرد و حکم صادر کرد، اما اسماگین ادعا کرد که یگیازاریان، همراه با یک بانک و یک شرکت حقوقی، با شرکت در فعالیت های مجرمانه ای که برای جلوگیری از وصول این حکم طراحی شده بود، از جمله نقل و انتقالات مخفیانه یک پرونده عظیم، RICO را نقض کرده است. مبلغی که در یک داوری غیرمرتبط به دست آمده است.

دادگاه منطقه به این نتیجه رسید که اسمگین نمی تواند دعوای مدنی خود را در کالیفرنیا اقامه کند، زیرا این اصل به ،وان «فرض علیه فراسرزمینی» شناخته می شود. این اصل محاکم را م،م می‌کند که «کاربرد فرامنطقه‌ای» را برای قو،ن کنگره که در ایالات متحده تصویب می‌شوند، تنها زم، اعمال کنند که «قصد آشکار کنگره» برای اعمال این قانون در خارج از ایالات متحده وجود داشته باشد. در رابطه با RICO، دیوان عالی مدت‌ها اعلام کرده بود که باید یک “جراحت خانگی” برای شاکی وجود داشته باشد. با تمرکز بر محل س،ت Smagin، دادگاه منطقه به این نتیجه رسید که هیچ آسیب خانگی و در نتیجه هیچ دلیلی برای اقدام تحت RICO وجود ندارد.

دیوان عالی کشور مخالفت کرد. قاضی سونیا سوتومایور با نوشتن برای ا،ریت به این نتیجه رسید که اسماگین یک آسیب خانگی را مدعی شده است. دادگاه بر ادعاهای او در مورد “اقدامات داخلی یگیازاریان برای جلوگیری از جمع آوری” متمرکز شد که شامل “ایجاد شرکت های پوسته آمریکایی برای مخفی ، دارایی های خود در ایالات متحده”، جعل اسناد در دادگاه ایالات متحده و “ارعاب یک شاهد مستقر در ایالات متحده” بود. علاوه بر این، اقدامات “به سمت شهرستان لس آنجلس” با “هدف اجرای ناامیدکننده حکم کالیفرنیا” انجام شد. حقوق Smagin برای قضاوت نیز فقط در کالیفرنیا وجود داشت. بنابراین، دادگاه به این نتیجه رسید که شاکی یک آسیب داخلی را تحت RICO “زم، که شرایط پیرامون آسیب نشان می دهد که در ایالات متحده رخ داده است” ادعا می کند.

تصمیم دادگاه در چیست یگیازاریان م،ای احکام داوری خارجی در آینده نزدیک مشخص نیست. آنچه واضح است این است که رفتار طراحی شده برای جلوگیری از توانایی یک فرد برای جمع آوری رای داوری خارجی – اگر در ایالات متحده انجام شود – می تواند به طور بالقوه شرکت کنندگان در این طرح را مشمول مسئولیت مدنی RICO کند. دوستان خوب شخصیت هنری هیل “همیشه می خواست یک گانگستر باشد”، بنابراین احتمالاً خطرات مسئولیت مدنی RICO را درک کرده است. با یگیازاریان در صورتی که بقیه ما نیز باید آنها را در نظر بگیریم.

© 2023 Bradley Arant Boult Cummings LLPبررسی حقوق ملی، جلد سیزدهم، شماره 186


منبع: https://www.natlawreview.com/article/don-t-hide-money-supreme-court-allows-civil-racketeering-claim-to-proceed-foreign