تشکیل پرونده BlockFi برای ورشکستگی چه معنایی برای سرمایه گذاران دارد؟


سه شنبه 29 نوامبر 2022

ما به فصل تعطیلات می رویم. این یک زندگی شگفت انگیز است در تلویزیون خواهد بود. و ورش،تگی ارزهای دیجیتال در خبرها خواهد بود. دیروز، BlockFi اعلام ورش،تگی کرد. یک فیلم هفتاد ساله فرانک کاپرا – درباره بانکی که در یک شهر کوچک در دوران رکود بزرگ اداره می‌شود – در مورد بحران نقدینگی جدیدترین پلتفرم کریپتو به ما چه می‌گوید؟ آیا سپرده گذاران پول خود را پس می گیرند؟ آیا بیمه ای برای طلبکاران وجود دارد؟

جورج بیلی – با بازی جیمز استوارت – در طول دویدن در صحنه بانک، ماهیت بانکداری را برای سپرده گذاران شهرهای کوچک در بدفورد فا، توضیح می دهد.

مشتری، که در کار بانک هستند منطقی عمل می کنند: آنها می بینند که صف هایی از مشتریان که خواستار بازگرداندن پول خود هستند، و می خواهند قبل از تمام شدن پول بانک، پول خود را خارج کنند. اما آنها مک،زم بانکداری ذخیره ،ری را درک نمی کنند. همانطور که جورج بیلی توضیح می دهد، پولی که آنها به حساب های پس انداز در Building & Loan واریز کرده اند، به م،ای واقعی کلمه قابل برداشت نیست. در یک قفسه در یک پاکت کوچک با نام آنها روی آن منتظر نمی ماند. در عوض، چندین بار به افراد دیگر شهر قرض داده می شود. سپرده ها اکنون وام های رهنی و وام خودرو هستند. بانک رقیب در شهر (که توسط بارون دزد شرور آقای پاتر اداره می شود) 50 دلار به دلار برای باز،ید سهام در ساختمان و وام در حال ش،ت بیلی پیشنهاد می دهد. اما سخنر، بیلی توضیح می دهد که چگونه ش،ت یک بانک بسیار فراتر از سهامداران خود بانک است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ،ی که عمیقاً درگیر پلتفرم‌های معاملاتی رمزنگاری شده است، آن را تماشا کرده باشد این یک زندگی شگفت انگیز است.

BlockFi یک صرافی رمزنگاری بود که به مشتریان خود خدمات بانکی ارائه می داد. در گوگل، خود را اینگونه توصیف کرد:

فقط ،ید نکنید رمزنگاری – شروع به ،ب درآمد از آن کنید. یک حساب بهره با حدا،ر 8.6٪ APY باز کنید، ارزها را معامله کنید یا بدون فروش دارایی های خود پول قرض کنید.

سود سالانه 8.6 درصد بسیار بهتر از واریز وجه نقد خود به حساب پس انداز یا حتی گواهی سپرده است. چگونه BlockFi می تواند این سود را به حساب سپرده پرداخت کند؟

امروز در دادگاه ورش،تگی ایالات متحده در نیوجرسی، وکیل BlockFi این شرکت را “تضاد” FTX توصیف کرد. در عوض، BlockFi’s به ،وان شرکتی توصیف شد که توسط کارشناسان بالغ و با کنترل های داخلی قوی اداره و مشاوره می شود. BlockFi به کاربران خود امکان دسترسی به وام به دلار آمریکا را در مقابل دارایی‌های کریپتو داد.

کاربران بلاک‌فای می‌توانند ارز دیجیتال خود را واریز کنند و به دلار آمریکا وام دریافت کنند. اگر 1 بیت کوین داشتید (که در طول سال 2021 بین 30000 تا 60000 دلار معامله می شد) اما نمی خواستید آن را بفروشید این کار مفید بود. شاید فکر می کردید که ادامه خواهد داشت. شاید شما یک رویداد مشمول مالیات نمی خواستید. شاید شما فقط به چند هزار دلار نیاز داشتید (اما نمی خواستید بهره کارت اعتباری بپردازید) یا یک آپارتمان اجاره کرده اید (و بنابراین نمی تو،د وام مسکن یا خط اعتباری بگیرید). BlockFi همچنین به سپرده گذاران این امکان را می دهد که سود ارز دیجیتال را در حساب های خود ،ب کنند. آیا می تو،د ببینید که این چگونه به جورج بیلی مرتبط است؟

کاربران بلاک‌فای می‌توانند ارز دیجیتال خود را واریز کنند و به دلار آمریکا وام دریافت کنند.

و BlockFI بسیار ایمن در نظر گرفته شد. تنها 5 درصد از دارایی‌های سپرده‌شده با BlockFi، که در کیف‌پول‌های داغ (برای معاملات روزانه) بودند، به‌طور فعال در اختیار BlockFi قرار داشتند. آنها توسط Aon بیمه شده بودند. وکیل BlockFi ادعا کرد که هر روز یک بار، کیف پول هر مشتری با یک دفتر کل متعادل می‌شود و دارایی‌های موجود در کیف پول‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند و مجدداً مطرح نمی‌شوند.

مشاور BlockFi همچنین اعلام کرد که قصد دارد درخواستی زودهنگام ارائه دهد تا به سپرده‌گذاران ،ده‌فروش اجازه دسترسی به کیف پول‌های خود و برداشت در صورت تمایل را بدهد. پس خوبه!

کریپتو سپرده شده با BlockFi توسط FDIC یا SIPC بیمه نشده بود. در عوض، BlockFi یک نوع حفاظت از “وثیقه سازی” را توصیف کرد. اگر وام گیرنده ای بخواهد بیت کوین شما را قرض بگیرد، باید همان مقدار پول را در بیت کوین خود داشته باشد. اگر وام گیرنده نتواند وام را بازپرداخت کند، بیت کوین وثیقه او همچنان روی پلتفرم خواهد بود.

با این تفاوت که معلوم می شود بیمه Aon فقط یک بیمه نامه جرم است. در برابر انواع خاصی از سرقت و کلاهبرداری غیرقانونی محافظت می کند، اما بعید است که پوشش گسترده ای را برای سپرده گذاران فراهم کند.

یک بانک تنظیم‌شده و بیمه‌شده محدودیت‌هایی برای تعداد وام‌هایی که می‌توانند بدهند، بر اساس تعداد ذخایری که دارند، دارد. اما “ذخایر” BlockFi چه بود؟ این در واقع یک سوال مرکب است: (1) ارزش ذخایر به دلار آمریکا چقدر بود، و (2) ذخایر موجود در چیزی امن و خسته کننده مانند پول نقد و اوراق ،انه داری ایالات متحده با تاریخ کوتاه یا در چیزهای هیجان انگیز مانند یک رمز ارز؟ وقتی ارزش وثیقه وام ها – بیت کوین – سقوط کرد، چه اتفاقی می افتد؟ یا ارزش ذخایر BlockFi؟ جورج بیلی می تواند به شما بگوید.

یک بانک تنظیم‌شده و بیمه‌شده محدودیت‌هایی برای تعداد وام‌هایی که می‌توانند بدهند، بر اساس تعداد ذخایری که دارند، دارد. اما “ذخایر” BlockFi چه بود؟

95 درصد دیگر از دارایی‌های سپرده شده با BlockFi ظاهراً توسط متولی اصلی آن نگهداری و ذخیره می‌شد: Gemini (شرکتی که توسط دوقلوهای Winklevoss تأسیس شده است). سپس هفته گذشته، جمینی حداقل 485 میلیون دلار از جریان ،وجی متحمل شد و به سرمایه گذاران خود اطلاع داد که ممکن است اعلام ورش،تگی کند. Gemini همچنین به اشتراک گذاری کریپتو پیشنهاد داد. که کمی شبیه بانکداری ذخیره ،ری است. می تو،د ببینید این به کجا می رود؟

بعداً به جمینی باز خواهیم گشت.

در اوایل سال جاری، BlockFi به دلیل قرار گرفتن در معرض Three Arrows Capital با مشکل مالی مواجه بود. یک صندوق تامینی متمرکز بر کریپتو که سقوط کرد. سه پیکان در توکن ش،ت خورده لونا موقعیت بزرگی داشتند. بین 7 مه و 10 می 2022، توکن لونا از 82.55 دلار به 0.000001 دلار سقوط کرد، که باعث سرایت بیماری در صنعت شد. مشاور BlockFi نشان داد که Three Arrows 1 آن استخیابان یا 2nd بزرگترین مشتری وام گیرنده

BlockFi بر اساس قرار گرفتن در معرض Three Arrows حدود 80 میلیون دلار ضرر داشت و در ماه جولای توسط FTX نجات یافت. نجات شامل گسترش یک خط اعتباری بزرگ (به ارزش حدود 250 میلیون دلار) و گزینه ای برای ،ید BlockFi توسط FTX بود. مردم فکر می ،د که FTX در آن زمان از وضعیت مالی قوی برخوردار بود. معلوم شد، شاید اینطور نبود! خط اعتباری BlockFi با ورش،تگی FTX از بین رفته است، و همچنین به نظر می رسد که بیشتر خط اعتباری به دلار نبوده، بلکه در توکن های FTT خود FTX بوده است (که به سرعت از نظر ارزش بدتر شده اند).

حدود دو هفته پیش، در روز پنج‌شنبه، 10 نوامبر، BlockFi برداشت مشتری را به دلیل بحران نقدینگی FTX متوقف کرد. این سازمان ادعا کرد که “فقدان شفافیت” در مورد وضعیت FTX ورش،ته و Alameda Research، آن را م،م به توقف برداشت کرد. سپس اعلام کرد که در حال بررسی “همه گزینه ها” است.

FTX روز بعد اعلام ورش،تگی کرد. BlockFi بلافاصله به یک طلبکار بزرگ FTX تبدیل شد. در پرونده ورش،تگی دیروز، BlockFi ،ن زد که بین 1 تا 10 میلیارد دلار بدهی دارد که بین بیش از 100000 طلبکار پراکنده شده است. همچنین ادعا می کند که اندکی حدود 257 میلیون دلار پول نقد دارد.

BlockFi در برابر دارایی های خود، شرکت Ankura Trust را به ،وان بزرگترین طلبکار بدون وثیقه خود فهرست می کند که حدود 729 میلیون دلار بدهکار است. گزارش شده است که Ankura خدمات متولی را برای حساب‌های رمزنگاری بهره‌دار BlockFi ارائه می‌کند. سپرده گذار، که سکه های خود را در BlockFi قرار می دهند تا سود ،ب کنند، اکنون ادعایی ناامن از بقایای BlockFi دارند.

BlockFi همچنین 275 میلیون دلار به FTX بدهکار است. این احتمالاً چقدر در برابر خط اعتباری FTX که در ماه ژوئیه تمدید شده بود جذب کرده است. با خواندن اسناد مختلف دادگاه از هر دو ورش،تگی با هم، از اعلامیه روز اول جان جی ری، سوم (مدیر عامل جدید FTX) به نظر می رسد که FTX در واقع به BlockFi 250 میلیون دلار توکن FTT وام داده است، نه دلار واقعی. کاری که انجام آن بسیار ارزنده خواهد بود. اما امروز در دادگاه، وکیل BlockFi نشان داد که وام با سکه های پایدار USDC (که توسط پول نقد و ،انه های کوتاه مدت ایالات متحده پشتیب، می شود) است. این یک تفاوت بسیار بزرگ است! اما دو پرونده قضایی مشخص خواهد کرد که وام در واقع در چه موردی بوده است.

توکن FTT به کاربران FTX تخفیف ها و مشوق های مختلفی می داد. مشابه مایل های خطوط هوایی یا نقاط VIP فروشگاه مواد غذایی. یا امتیاز وفاداری در کازینو برای استفاده از انواع خاصی از تراشه ها؟ هر چه تعداد توکن های FTT بیشتری در حساب خود داشته باشید، سطح بیشتری از تخفیف ها، پاداش ها و پرداخت های بهره دریافت می کنید. توکن‌های FTT در بهار گذشته (شش ماه) به بیش از 50 دلار قیمت داشتند بعد از بیت کوین، اتریوم و سایر سکه ها شروع به از دست دادن ارزش خود ،د). در هفته گذشته آنها از 1.23 تا 1.58 دلار متغیر بوده اند. در مقابل، USDC کمتر از .9998 دلار تا 1.0005 دلار در سال گذشته تغییر کرده است. پس نه خیلی

اگر خیلی گرسنه بودم، خیلی خوب بود که ۲۵۰ میلیون دلار امتیاز زیر باشگاه بگیرم. من می توانم تا آ، عمر ساندویچ بگیرم. اما من ترجیح می‌دهم وام را با امتیازهای بی‌ارزش فرعی از یک فروشگاه ورش،ته بازپرداخت کنم، به جای اینکه به شما با دلار واقعی بازپرداخت کنم.

با خواندن برگ های چای، دنیای ارزهای دیجیتال فکر کرد که در ماه ژوئیه یک خط اعتباری 400 میلیون دلاری بین BlockFi و FTX وجود دارد، اما شاید این مانند ارائه چندین صد میلیون مایل به BlockFi به خطوط هوایی و امتیازات فرعی در یک فروشگاه باشد (FTX ) با یک سیاهچاله چند میلیارد دلاری در ترا،مه خود؟ آیا FTX به BlockFi 250 میلیون دلار توکن FTT داد (که در آن زمان هر کدام 25 تا 30 دلار ارزش داشتند) و اکنون BlockFi به FTX 275 میلیون دلار به دلار واقعی آمریکا بدهکار است (در حالی که ارزش توکن ها اکنون کمتر از 1.50 دلار است)؟ فکر نمی‌کنم بلاک‌فای فقط بتواند توکن‌های FTT بسیار کم ارزش شده را برگرداند، اما من هنوز اسناد وام را ندیده‌ام! اگر BlockFi بتواند، معامله بسیار خوبی خواهد بود. اما اگر انتقال به USDC بود که اساساً برابر با دلار است، آنگاه داستان متفاوت است.

اما برگردیم به سپرده های مشتریان و جمینی. جمینی درخواست ورش،تگی نکرده است. دلارهای آمریکا که در حساب‌های جمینی نگهداری می‌شد، اغلب در بانک‌های بزرگ ایالات متحده، مانند جی‌پی مورگان، استیت استریت بانک و تراست و غیره نگهداری می‌شد. این سپرده‌ها ممکن است واجد شرایط دریافت FDIC از طریق بیمه باشند (با توجه به هرگونه محدودیت قابل اعمال در بیمه FDIC و قرارداد کاربر Gemini). قرارداد کاربر جمینی یک بیمه نامه جرایم تجاری شخص ثالث و بیمه گونه را برای دارایی های دیجیتالی که در اختیار دارد در کیف پول های داغ افشا می کند. این احتمالاً از لویدز یا سایر بیمه‌گران بازار لندن (یا ،یبی) است. اما قرارداد کاربر همچنین بیان می‌کند که دارایی‌های دیجیتال مشمول حمایت‌های بیمه FDIC یا SIPC نیستند. و حدا،ر، از پرونده های دادگاه به نظر می رسد که BlockFi حدود 30 میلیون دلار بیمه مدیران و افسران و چندین میلیون پوشش تحت سایر سیاست ها دارد.

برخلاف سپرده‌های نقدی شما در یک بانک تحت نظارت، دارایی‌های دیجیتال تحت برنامه‌های نوع FDIC یا SIPC بیمه نشده‌اند.

در ماه جولای، زم، که FTX دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در جهان بود، به ارزش 32 میلیارد دلار، و سم بانکمن فرید به ،وان “جی پی مورگان کریپتو” مورد ستایش قرار گرفت، هر شرکتی در مدار او به اندازه کافی امن به نظر می رسید. نزدیکی به FTX و Alameda به م،ای نزدیکی به نقدینگی بود. او می‌توانست از هر پلتفرم رمزنگاری کوچکی در بانک جلوگیری کند، بدون اینکه مجبور باشد مانند جورج بیلی سخنر، پرشوری داشته باشد. او فقط به یک توییت نیاز داشت! چهار ماه بعد، و شرکت های موجود در مدار FTX اکنون در حال سقوط هستند.

سرمایه گذاران و سپرده گذاران نباید انتظار داشته باشند که دسترسی آسان به پول بیمه برای بازپرداخت آنها وجود داشته باشد. برخلاف سپرده‌های نقدی شما در یک بانک تحت نظارت، دارایی‌های دیجیتال تحت برنامه‌های نوع FDIC یا SIPC بیمه نشده‌اند. سیاست‌های جرم و جنایت که توسط این پلتفرم‌ها حفظ می‌شود به طور معمول پوشش نمی دهد انواع زیان های ذکر شده در دادخواست ورش،تگی. سرمایه گذاران یا سپرده گذار، که زیان قابل توجهی دارند باید در مورد گزینه های مختلف با یک وکیل تماس بگیرند.

حق چاپ © 2022 Womble Bond Dickinson (US) LLP کلیه حقوق محفوظ است.بررسی حقوق ملی، جلد دوازدهم، شماره 333


منبع: https://www.natlawreview.com/article/it-s-wonderful-life-s-lessons-ring-true-blockfi-bankruptcy