استراتژی‌های مالکیت فکری برای نوآوری‌های رایانش ابری


شرکت حقوقی Foley and Lardner LLP

رویه ها و حوزه های قضایی مرتبط

آسمان صاف از میان ابرها: ماده 4

در سال‌های اخیر، رایانش ابری به ،وان یک فناوری که به سازمان‌ها و مصرف‌کنندگان امکان دسترسی به منابع و خدمات رایانه‌ای مقیاس‌پذیر را در صورت تقاضا می‌دهد، محبوبیت پیدا کرده است. با فراگیرتر شدن رایانش ابری، ،ب‌وکارهایی که در این فضا فعالیت می‌کنند باید یک استراتژی مالکیت م،وی (IP) برای محافظت از نوآوری‌ها توسعه دهند. با توجه به ماهیت مح،ات ابری و سرعتی که این صنعت با آن در حال توسعه است، اعمال یک استراتژی IP به طور کارآمد می تواند دشوار باشد. در زمینه رویکردهای توسعه چابک مانند اسکرام، که سازگاری و سرعت را بیش از برنامه‌ریزی و مستندسازی رسمی ارزش می‌گذارد، داشتن و بکارگیری یک استراتژی IP من، می‌تواند چالش‌برانگیز و در عین حال حیاتی باشد. ،ب‌وکارها باید به دقت ارزیابی کنند که چگونه می‌توانند IP خود را در چارچوب روش‌های توسعه نرم‌افزار چابک ایمن کنند و در عین حال از مزایایی که برای ،ب‌وکار دارند استفاده کنند.

روش‌های توسعه نرم‌افزار Agile چگونه با IP تلاقی می‌کنند؟

اسکرام (یا سایر مت،وژی های توسعه نرم افزار چابک) یک چارچوب مدیریت و اجرای پروژه است که از چرخه های کاری افزایشی و تکراری استفاده می کند. این روش‌های توسعه معمولاً شامل انطباق سریع با نیازهای در حال تغییر هنگام کار بر روی یک پروژه نرم‌افزاری و استفاده از منابع مختلف برای برنامه‌ریزی و نظارت بر پیشرفت پروژه نرم‌افزاری است. برای ،ب‌وکارهایی که از نسخه‌های اسکرام برای توسعه نرم‌افزار استفاده می‌کنند، استراتژی IP ،ب‌وکار می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا IP ممکن است بر توانایی ،ب‌وکار در مسدود ، رقبا و ،ب درآمد داشته باشد. به این ترتیب، مشاغلی که از نسخه‌های اسکرام یا سایر روش‌های توسعه نرم‌افزار چابک استفاده می‌کنند، باید استراتژی IP خود را با سرعت و چابکی محیط سازگار کنند. ،ب‌وکارها باید استراتژی‌های حفاظتی را اجرا کنند که از حقوق IP قبل از انتشار چنین نسخه‌هایی محافظت می‌کند، و به طور معمول نقشه راه محصول ،ب‌وکار را با توجه به چشم‌انداز رقابتی در برابر پورتفولیوی IP خود نظارت کرده و همسو می‌کنند.

در زیر سه استراتژی توصیه شده وجود دارد:

استراتژی IP را با سرعت و چابکی محیط تطبیق دهید

،ب‌وکارهایی که در محیطی سریع فعالیت می‌کنند باید یک استراتژی IP را اجرا کنند که چابک نیز باشد. این بدان م،است که ،ب‌وکار باید رویکردی فعالانه برای شناسایی و حفاظت از دارایی‌های IP داشته باشد، نه اینکه به تغییرات ،ب‌وکار در مقیاس ،د یا تغییرات بازار در مقیاس کلان واکنش نشان دهد. هر زمان که یک ویژگی جدید برای استقرار شناسایی می‌شود، تیم تجاری و مهندسی باید با مدیریت IP یا تیم حقوقی مشورت کنند تا هرگونه دارایی IP بالقوه را برای محافظت شناسایی کنند. ،ب‌وکارها همچنین باید بازار را رصد کنند تا از روندهای بازار و استراتژی‌های حفاظت از IP رقبا به‌روز باشند.

پیاده سازی استراتژی های پرونده سازی که به سرعت حقوق IP را دریافت می کند

بخشی از داشتن یک استراتژی IP چابک شامل شناسایی سریع و گرفتن حقوق است. به ،وان مثال، با توجه به حفاظت از حق ثبت اختراع برای یک ویژگی جدید که برای پیاده سازی در یک عرضه قریب الوقوع محصول شناسایی شده است، ،ب و کارها می توانند به جای یک فرآیند بررسی طول،، درخواست های ثبت اختراع موقت مقرون به صرفه را دنبال کنند که آن ویژگی های جدید را پوشش می دهد. برنامه موقت یک سال را فراهم می کند که در آن ،ب و کار می تواند ارزش تجاری ویژگی(های) جدید و همچنین هرگونه مشورت با یک فرآیند بررسی داخلی را قبل از متحمل شدن هزینه یک درخواست ثبت اختراع غیر موقت قوی تر و بررسی آن آزمایش کند. .

نظارت بر نقشه راه محصول در برابر پورتفولیوی IP

،ب‌وکارها باید به طور منظم بررسی‌های IP یا ممیزی پورتفولیوی IP خود را انجام دهند تا نقاط قوت و ضعف دامنه حفاظت را با توجه به موقعیت آن در بازار شناسایی کنند. این باید مست،م درک قوی از اینکه محصول کجاست و محصول به کجا می‌رود با توجه به مناظر تجاری و رقابتی و اینکه IP نسبت به این دیدگاه در کجا متمرکز است. داشتن پتنت هایی که تکرار فعلی یک محصول را پوشش می دهد، استراتژی خوبی است. داشتن حق ثبت اختراع که مزیت رقابتی پایدار و/یا آینده محصول را پوشش دهد، استراتژی بهتری است. با بررسی مستمر پورتفولیوی IP، ،ب‌وکارها می‌توانند دارایی‌هایی را که ممکن است ویژگی‌هایی را پوشش دهند که دیگر مرتبط یا استراتژیک نیستند، در حالی که دارایی‌هایی را که موقعیت رقابتی استراتژیک‌تری را پوشش می‌دهند، اولویت‌بندی کنند.

نتیجه

،ب‌وکارهایی که استراتژی‌های توسعه چابک را اجرا می‌کنند، مانند نسخه‌های اسکرام یا موارد دیگر، باید یک استراتژی IP داشته باشند که چابک و استراتژیک نیز باشد. ،ب‌وکارها با توانایی محافظت سریع از دارایی‌های IP و بازنگری منظم پورتفولیوی IP خود برای همسویی استراتژیک، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که دارایی‌های IP آنها موقعیت رقابتی مورد نظر را پوشش می‌دهند و در عین حال مقرون به صرفه هستند.

© 2023 Foley & Lardner LLPبررسی حقوق ملی، جلد سیزدهم، شماره 107


منبع: https://www.natlawreview.com/article/challenges-to-ip-protections-fast-paced-cloud-environments