اجتناب از اشتباهات کلیدی راه اندازی


با همکاری و مشاوره با استارت‌آپ‌های بی‌شماری در طول سال‌ها، اغلب می‌بینم که بنیان‌گذاران و کارآفرینان اشتباهات کلیدی مرتکب می‌شوند که به ناچار مشکلاتی را در مسیر ایجاد می‌کنند. اصلاح این اشتباهات کلیدی ممکن است هزینه و زمان زیادی را صرف کند یا در برخی موارد شرکت را کاملاً از مسیر خارج کند. این مقاله به چند مورد از این اشتباهات کلیدی راه اندازی می پردازد.

دریافت مشاوره حقوقی خوب

یکی از رایج ترین اشتباهات استارت آپی، دریافت ن، مشاوره حقوقی خوب در مراحل اولیه است. اولین و بهترین راه برای جلوگیری از اشتباهات کلیدی راه اندازی این است که یک وکیل با تجربه در گوشه خود داشته باشید. من بیش از چند بنیانگذار داشته ام که پس از راه اندازی موسسه خود به تنهایی از من مشاوره گرفتند و متوجه شدند که در عجله خود برای راه اندازی موسسه خود یا به حداقل رساندن هزینه های خود، چند مرحله مهم را از دست داده اند. ما اغلب می‌تو،م وارد شویم و برخی از این اشتباهات را اصلاح کنیم تا شرکت به مسیر خود بازگردد.

مستندسازی من،

یک راه مهم برای جلوگیری از یک اشتباه کلیدی راه اندازی، اطمینان از داشتن اسناد و مدارک من، است. مستندسازی من، در تمام مراحل چرخه حیات راه اندازی، به ویژه در آغاز، کلیدی است. این زمینه را برای اتفاقات آینده آماده می‌کند، و مستندات ضعیف یا موجود نمی‌توانند تأخیر ایجاد کنند و هزینه‌های قابل‌توجهی برای تصحیح نسبت به انجام صحیح آن در وهله اول داشته باشند. به خاطر داشته باشید که وقتی به اولین تامین مالی خود می رسید، سرمایه گذاران و مشاوران آنها اسناد شما را بررسی می کنند. از دست دادن مدارک کلیدی یا داشتن مدارک ضعیف می تواند باعث ایجاد پرچم قرمز برای سرمایه گذاران شود.

تشکیل شرکت

مستندسازی من، با اطمینان از داشتن تمام اسناد شرکتی من، برای نهاد خود شروع می شود. به ،وان مثال، آیا این شرکت دارای سهام مجاز کافی برای انتشار اولیه سهام برای موسسان، کارمندان اولیه، مشاوران و مشاوران بود؟ یک راه اندازی معمولی ممکن است شامل 10،000،000 سهام مجاز سهام عادی با ارزش اسمی 0.00001 دلار به ازای هر سهم و انتشار اولیه تقریباً 60٪ تا 80٪ از آن سهام برای بنیانگذاران باشد. بخشی یا تمام باقی مانده سهام مجاز تحت یک طرح تشویقی سهام برای انتشار به ،وان سهام محدود یا اختیار سهام برای کارمندان، مشاوران یا مشاوران دیگر محفوظ خواهد بود. اشتباهاً برخی از مؤسسین ابتدا همه سهام مجاز را برای خود صادر می کنند بدون اینکه بدانند که این امر مانع از انتشار بیشتر سهام می شود مگر اینکه گواهی تأسیس (اساسنامه) برای افزایش تعداد مجاز سهام اصلاح شود. اصلاح اساسنامه منجر به هزینه ها و هزینه های اضافی می شود. تشکیل صحیح شرکت شامل بی شماری از ملاحظات دیگر است که همه آنها مست،م مستندات من،ی است که توسط یک وکیل با تجربه یا با کمک آن تهیه شده است.

اعطای حقوق صاحبان سهام و اولیه کارکنان

هنگام انتشار سهام، باید با اطمینان از اینکه شرکت حق دارد آن سهام را باز،ید کند، در صورتی که بنیانگذاران، کارمندان یا مشاوران شرکت را قبل از یک دوره زم، معین ، کنند، آن سهام را محدود کنید. این امر معمولاً با مشمول حق باز،ید سهام صادر شده در صورتی که رابطه شخص با شرکت قبل از یک دوره زم، مشخص به پایان برسد، حاصل می شود. به طور معمول، سهام محدود در طول چهار سال تخصیص می یابد، و با انحصار سهام، حق باز،ید آن سهام واگذار شده از بین می رود. یک برنامه انحصاری متداول این است که 25٪ از سهام (ی،ی حق باز،ید از بین می رود) پس از اولین سالگرد خدمت، با 75٪ باقیمانده سهام به طور ماهانه در 36 ماه باقی مانده تا زم، که همه سهام تخصیص داده شوند و دیگر مشمول حق باز،ید شرکت نیستند.

تخصیص به آنهایی که دارای سهام در شرکت هستند کمک می کند تا در کنار هم بمانند و به رشد شرکت کمک کنند. یک اشتباه مهم استارت‌آپ این است که کارکنان اولیه (از جمله بنیانگذاران) را در معرض شرایط واگذاری قرار نمی‌دهند تا یک فرد کلیدی زودتر از موعد آن را ، کند و دارایی خود را با خود همراه کند. این شرکت اکنون فردی را روی میز کلاه خود دارد که به موفقیت شرکت کمک نمی کند، اما همچنان دارای سهام است. اگر مبلغ قابل توجهی باشد، این می‌تواند برای سرمایه‌گذار، که معمولاً کارمندان، مشاوران یا مشاوران غیرشرکت‌کننده روی میز سرمایه‌گذاری را دوست ندارند، بی‌اعتبار باشد.

همین مفهوم تخصیص در مورد اختیارات سهام نیز صدق می‌کند، که اساساً حق ،ید سهام در تاریخ آتی (ی،ی زم، که اختیارات سهام تخصیص یافته‌اند) است. گزینه های سهام معمولاً در یک دوره زم، چهار ساله ی،ان می شوند. با این حال، سرمایه گذاری با گزینه های سهام کمی متفاوت عمل می کند. به جای اینکه شرکت حق باز،ید سهامی را داشته باشد که هنوز تخصیص نشده است، افرادی که اختیار سهام به آنها داده می شود نمی توانند تا زم، که اختیارات سهام تخصیص داده نشده است، از سهام استفاده کرده و ،یداری کنند. اگر یک دارنده اختیار معامله قبل از اعطای اختیار سهام شرکت را ، کند، معمولاً اختیارات سهام بدون سرمایه فسخ می شود و نمی توان آنها را اعمال کرد (به استثنای شرایط محدودی که زمان اضافی برای اعمال اختیارات را فراهم می کند، جزئیات آن خارج از محدوده این مقاله است. ). بنابراین، سهام محدود و اختیارات سهام، انگیزه‌ای برای ادامه همکاری با شرکت ایجاد می‌کند یا خطر از دست دادن سهامی را ایجاد می‌کند که در صورت ،وج موفقیت‌آمیز شرکت، می‌تواند ارزش قابل توجهی داشته باشد.

محرمانه بودن و واگذاری مالکیت م،وی

یکی دیگر از اشتباهات کلیدی راه اندازی، نداشتن قراردادهای محرمانه و واگذاری مالکیت م،وی من، با بنیانگذاران، کارمندان و مشاوران است. هنگام راه‌اندازی استارت‌آپ، ضروری است اطمینان حاصل شود که هر ،ی که اطلاعات محرمانه شرکت را ایجاد می‌کند، ارائه می‌کند یا به آنها دسترسی خواهد داشت، موافقت می‌کند که از این اطلاعات محرمانه استفاده یا افشا نکند، مگر در مواردی که شرکت مورد نیاز یا مجاز باشد. به طور مشابه، باید اطمینان حاصل کنید که هر ،ی که هرگونه مالکیت م،وی مربوط به شرکت و تجارت آن را ایجاد، توسعه یا بهبود می‌دهد، تمام این مالکیت م،وی و حقوق مرتبط را به شرکت واگذار می‌کند. این قراردادها معمولاً به ،وان اطلاعات محرمانه و قراردادهای واگذاری اختراع (با نام مستعار CIIAA) یا قراردادهای واگذاری اطلاعات و اطلاعات اختصاصی (با نام مستعار PIIAA) شناخته می شوند.

CIIAA و PIIAA به اطمینان از محرمانه بودن و مالکیت مالکیت م،وی شرکت کمک می کند و یک موضوع مهم برای سرمایه گذار، است که به ،وان بخشی از بررسی دقیق خود قبل از سرمایه گذاری، چنین تأییدیه ای را می خواهند. برای مثال، بنیان‌گذاران را دیده‌ام که اهمیت چنین قراردادی را زم، درک کرده‌ام که یک توسعه‌دهنده کلیدی که کد فناوری اصلی ،ب‌وکار را نوشته بود، شرکت را بدون امضای CIIAA ، کرد و اساساً شرکت را بدون هیچ‌گونه حقی نسبت به فناوری رها کرد. این می‌تواند شرکت را در موقعیت بسیار ناخوشایندی قرار دهد که مجبور است با توسعه‌دهنده سابق مذاکره کند تا فناوری تخصیص داده شود، که اغلب در اختیار توسعه‌دهنده سابق است.

حفاظت از مالکیت م،وی شما

همانطور که استارتاپ شما در حال ایجاد و توسعه فناوری است، حتما با یک وکیل دارای تجربه م،وی صحبت کنید. علاوه بر عدم وجود بنیانگذاران، کارمندان، مشاوران و مشاوران CIIAA، یکی دیگر از اشتباهات کلیدی عدم حمایت از مالکیت م،وی است. درک اینکه از چه مالکیت م،وی می توان محافظت کرد و بهترین روش محافظت از آن برای موفقیت استارتاپ مهم است. هنگامی که شرکت شروع به جذب سرمایه از سرمایه گذاران خارجی می کند، سرمایه گذاران بالقوه می خواهند بدانند که آیا شرکت به دقت و استراتژیک به حفاظت از مالکیت م،وی خود نزدیک شده است یا خیر. یک وکیل باتجربه مالکیت م،وی نه تنها به شناسایی مالکیت م،وی که امروزه می توان محافظت کرد کمک می کند، بلکه به طور استراتژیک برای رشد شرکت و بازارهای فعلی و همچنین بازارهای پیش بینی شده برنامه ریزی خواهد کرد.

علاوه بر این، بنیان‌گذاران باید در رویکرد خود به برندسازی، نام‌های دامنه، علائم تجاری (یا علائم خدمات)، حق چاپ و پتنت استراتژیک و آینده‌نگر باشند. بهترین کار این است که زودتر با یک وکیل مالکیت م،وی مشورت کنید تا بتواند به موسسان در مورد مسائل مهم در مورد افشای اطلاعات و ج،‌های زم، تشکیل پرونده کمک کند، و همچنین در چه حوزه‌های قضایی باید برای حمایت از بازارهای فعلی و پیش‌بینی‌شده اقدام کنند. یک اشتباه مهم که اغلب نادیده گرفته می‌شود، افشای ناخواسته بیش از حد فناوری اختصاصی شرکت است که می‌تواند بعداً امکان ثبت اختراع را از بین ببرد.

مسیر موفقیت استارت‌آپ با ش،ت هموار شده است که شامل چند اشتباه می‌شود. موارد فوق تنها چند نمونه از اشتباهات بزرگ استارتاپی است که با کمی برنامه ریزی و آینده نگری می توان به راحتی از آنها جلوگیری کرد.


منبع: https://www.natlawreview.com/article/،w-to-avoid-key-s،up-mistakes