وارهول، پرنس SCOTUS استفاده منصفانه و حق چاپ


در 18 مه 2023، دادگاه عالی ایالات متحده تصمیم حوزه دوم را تأیید کرد که بر اساس قانون حق چاپ ایالات متحده، پرتره ابریشمی هنرمند اندی وارهول از ع، لین گلداسمیت از موزیسین پرنس، که برای جلد نمایشگاه Vanity Fair استفاده شده بود، استفاده منصفانه ای نبود.

در یک تصمیم 7-2، دادگاه دریافت که عامل “هدف و شخصیت” تجزیه و تحلیل استفاده منصفانه حق نسخه‌برداری به نفع استفاده منصفانه در مواردی که استفاده از یک اثر جدید شامل یک اثر اصلی دارای همان هدف است، اهمیتی ندارد. استفاده از اثر اصلی و دارای مجوز تجاری است.

اگر چه افزودن یک م،ا یا پیام جدید در ارزیابی هدف و استفاده از یک اثر برای اه، تعیین استفاده منصفانه، ملاحظات مربوطه است، اما بی‌توجه نیست. به گفته دادگاه، عامل استفاده منصفانه «هدف و شخصیت» باید «دلایل و ماهیت استفاده کپی‌کننده از یک اثر اصلی» را در نظر بگیرد، که در مقابل حق انحصاری پدیدآورنده اصلی برای ساخت آثار اقتباسی متعادل باشد. اگر اثر جدید به هدفی مشابه یا مشابه با اثر اصلی دست یابد، و استفاده جدید ماهیت تجاری داشته باشد، اولین عامل استفاده منصفانه احتمالاً در برابر یافتن استفاده منصفانه، بدون توجیه دیگری برای کپی ،، وزن دارد. در نهایت، پرس و جو عینی است و سؤال می کند که کاربر اصلی چگونه از اثر اصلی استفاده کرده است.

این پرونده با انتظارات زیادی همراه است و می تواند پیامدهای مهمی بر در دسترس بودن دفاع “استفاده منصفانه” در پرونده های نقض حق چاپ داشته باشد، از جمله بالقوه در رابطه با استفاده داغ از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد آثار جدید.

زمینه

نمایشگاه Vanity Fair مجله در ابتدا به وارهول سفارش داد تا تصویری از شاهزاده را برای انتشار در کنار مقاله ای از این موسیقیدان در سال 1984 بسازد. عکاس لین گلداسمیت مجوزی “یک بار” به مجله اعطا کرد تا از یکی از ع، های شاهزاده خود به ،وان “مرجع هنرمند برای تصویرسازی” استفاده کند. ” وارهول با استفاده از ع، گلداسمیت یک پرتره ابریشمی بنفش خلق کرد. مجله به خاطر “ع، منبع” گلداسمیت را اعتبار داد و 400 دلار به او پرداخت.

وارهول بدون اینکه گلداسمیت بداند، 15 طرح چاپ سیلک و مداد دیگر را از همان تصویر گلداسمیت از شاهزاده خلق کرد. گلداسمیت ادعا کرد که تا سال 2016، زم، که Condé Nast برخی از تصاویر را در ادای احترام پس از مرگ خود به شاهزاده منتشر کرد، از سریال شاهزاده اطلاعی نداشت. به طور خاص، در سال 2016، بنیاد هنرهای تجسمی اندی وارهول (AWF) مجوز یک تصویر ابریشمی «شاهزاده نارنجی» را به مبلغ 10000 دلار برای جلد آن مجله به این مجله داد. گلداسمیت هیچ غرامت یا اعتباری دریافت نکرد.

ع، زرگر تصویر وارهول

ع، هنرمند پرنس توسط لین گلداسمیت

جلد مجله با تصویر اندی وارهول

در پاسخ به اعتراضات گلداسمیت، AWF برای قضاوت اعلامی مبنی بر عدم نقض حق نشر ادعایی گلداسمیت شکایت کرد. گلداسمیت به دلیل نقض ادعای متقابل داد. در مورد دعوای متقابل گلداسمیت، دادگاه منطقه با یافتن هر چهار فاکتور استفاده منصفانه حق چاپ، تحت 17 USC §107، رای خلاصه ای را برای AWF صادر کرد. با این حال، دادگاه استیناف برای حوزه دوم، مع، و بازگردانده شد و همه عوامل استفاده منصفانه را به نفع گلداسمیت تشخیص داد.

تصمیم

تنها موضوعی که در دادگاه عالی مطرح بود این بود که آیا “هدف و ماهیت استفاده” به نفع AWF است که مجوز تجاری آن به Condé Nast استفاده منصفانه تلقی شود. دادگاه در نهایت با مدار دوم موافقت کرد و به نفع گلداسمیت نتیجه گرفت و این عامل به نفع دفاع از استفاده منصفانه AWF در برابر نقض حق نسخه برداری نبود.

گلداسمیت سال‌ها مجوز آثارش را صادر کرده بود و تصاویری در آن ظاهر می‌شد زندگی، زمان، و رولینگ استون مجلات مردم این مجله همچنین به گلداسمیت پول داده بود تا از یکی از تصاویر شاهزاده خود در نسخه کل،یونی ویژه انتشار خود پس از مرگ پرینس استفاده کند. از آنجایی که ع، اصلی گلداسمیت و کار AWF که مجوز Condé Nast را دریافت کرده بود، هر دو پرتره‌های شاهزاده بودند، «در مجلات برای نشان دادن داستان‌هایی درباره شاهزاده استفاده می‌شد.[,]دادگاه دریافت که این آثار همان هدف را دارند و استفاده AWF به نفع یافتن استفاده منصفانه نیست.

تعیین استفاده منصفانه مست،م در نظر گرفتن چهار عامل زیر است که در § 107 قانون حق چاپ بیان شده است:

  1. هدف و ماهیت استفاده، از جمله اینکه این استفاده ماهیت تجاری دارد یا برای اه، آموزشی غیرانتفاعی است.
  1. ماهیت کار کپی رایت؛
  1. مقدار و اساس بخش استفاده شده در رابطه با اثر دارای حق چاپ به ،وان یک کل؛ و
  1. تأثیر استفاده بر بازار بالقوه یا ارزش اثر دارای حق چاپ.

دادگاه توضیح داد که سوال اصلی در تعیین اولین عامل استفاده منصفانه این است که آیا و تا چه حد استفاده جدید چیز جدیدی را اضافه می کند، با هدف بیشتر یا شخصیت متفاوت. هر چه اثر بزرگتر جانشین اشیاء خلقت اصلی باشد و فراتر از آن چیزی باشد که برای واجد شرایط بودن به ،وان اثر مشتق شده است، احتمال اینکه فاکتور هدف و استفاده به نفع یافتن استفاده منصفانه باشد، بیشتر خواهد بود. بعید است آثاری که صرفاً جایگزین اشیاء در خلقت اصلی می‌شوند – بدون افزودن چیز جدیدی، با شخصیت یا هدفی دیگر – دگرگون‌کننده و در نتیجه منصفانه در نظر گرفته شوند.

در تجزیه و تحلیل استفاده منصفانه دیوان، بحث قابل توجهی در مورد سال 1994 گنجانده شده است کمپبل تصمیم، موردی مربوط به کپی ، آهنگ روی اوربیسون، “Oh, Pretty Woman” توسط 2 Live Crew و از آن یک مشتق رپ، “Pretty Woman” ساخته شد. در آنجا، دادگاه اثر جدید را به وضوح متحول کننده یافت، زیرا این یک تقلید است، پیام و زیبایی شناسی متفاوتی داشت، و هدف مشخصی از اظهار نظر در مورد نسخه اصلی داشت.

برع،، تصویر وارهول اساساً مشابه ع، اصلی گلداسمیت بود، زیرا هر دو برای نشان دادن پرتره پرنس استفاده می‌شدند، AWF برای انجام این کار غرامت دریافت می‌کرد و میزان تفاوت (ی،ی صاف ،، ردیابی و رنگ‌آمیزی ع،) به گفته دادگاه، برای اولین عامل به نفع AWF کافی نبود.

دادگاه AWF را با سایر کاربران بالقوه مقایسه کرد که ممکن است سعی کنند به دنبال پناهگاهی برای دفاع از استفاده منصفانه باشند، از جمله نوازندگ، که آهنگ‌ها را نمونه‌برداری می‌کنند، نمایشنامه‌نویس، که رمان‌ها را اقتباس می‌کنند، و فیلم‌ساز، که اسپین‌آف‌ها ایجاد می‌کنند، و اشاره کرد که استفاده منصفانه در این پرونده وجود دارد. ممکن است طیف وسیعی از کپی های تجاری را برای استفاده به شیوه ای تقریباً مشابه با اثر اصلی مجاز کند.

غذای آماده

  • بسته به استفاده نهایی، ممکن است برای هنرمندان بصری (یا حتی برنامه های کاربردی هوش مصنوعی) سخت تر باشد که محتوای بدون مجوز را برای ش،ت ادعاهای نقض با استفاده از دفاع منصفانه من، کنند.
  • اینکه آیا یک اثر متحول کننده است یا نه یک موضوع درجه است. مالک حق انحصاری ایجاد آثار مشتق را دارد و چنین تغییراتی ممکن است قابل توجه باشد. برای واجد شرایط شدن به ،وان دگرگون کننده، استفاده جدید باید فراتر از آن چیزی باشد که برای واجد شرایط شدن به ،وان یک اثر مشتق شده لازم است.
  • همه عوامل استفاده منصفانه باید بررسی شوند و نتایج با هم وزن شوند، حتی اگر اثری متحول کننده باشد.
  • ماهیت تجاری استفاده غیرمجاز نیست. باید با درجه ای سنجیده شود که این استفاده دارای ویژگی یا هدف دیگری با کاربرد اصلی است.


منبع: https://www.natlawreview.com/article/supreme-court-rules-a،nst-war،l-estate-copyright-dispute-over-use-p،to-prince