افسر دولت چین به اتهام جاسوسی شرکتی در سینسیناتی محکوم شد


پنجشنبه 17 نوامبر 2022

اولین افسر اطلاعاتی ،ت چین که برای محاکمه به ایالات متحده تحویل داده شد، امروز در دادگاه فدرال سینسیناتی محکوم شد.

یانجون خو، 42 ساله، به 20 سال زندان محکوم شد. طبق اسناد دادگاه، شو شرکت‌های هوانوردی آمریکایی را هدف قرار داد، کارمند، را برای سفر به چین استخدام کرد و اطلاعات اختصاصی آنها را از طرف ،ت جمهوری خلق چین (PRC) درخواست کرد.

مریک بی. گارلند، دادستان کل، گفت: «همانطور که در دادگاه ثابت شد، متهم، یک افسر اطلاعاتی ،ت چین، از طیف وسیعی از تکنیک‌ها برای سرقت فناوری و اطلاعات اختصاصی از شرکت‌های مستقر در ایالات متحده و خارج از کشور استفاده کرد. حکم امروز نشان‌دهنده جدیت این جنایات و عزم و، دادگستری برای تحقیق و پیگرد قانونی تلاش‌های ،ت چین یا هر قدرت خارجی برای تهدید امنیت اقتصادی و ملی ما است.

کنت ال پارکر، دادستان ایالات متحده در ناحیه ج،ی اوهایو، گفت: «این پرونده پیام روشنی را ارسال می کند: ما هر ،ی را که سعی در سرقت اسرار تجاری آمریکا داشته باشد، پاسخگو خواهیم بود. «شو برای سرقت علم و فناوری آمریکا توطئه کرد. به لطف کار سخت اف‌بی‌آی، جنرال الکتریک هوانوردی و تیم آزمایشی ما، او ده‌ها سال را در زندان فدرال سپری خواهد کرد.»

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، گفت: «این مورد تازه‌ترین نمونه از حملات مداوم ،ت چین به امنیت اقتصادی آمریکا – و در نتیجه، امنیت ملی ماست». ،ت چین یکی از افسران سرویس جاسوسی خود را مأمور به سرقت اسرار تجاری ایالات متحده کرد تا بتواند تلاش‌های هوانوردی تجاری و نظامی خود را با هزینه یک شرکت آمریکایی پیش ببرد. این اقدام گستاخانه نشان می‌دهد که ،ت چین برای از کار انداختن شرکت‌های ما به ضرر کارگران آمریکایی از هیچ اقدامی دست نخواهد کشید. تا زم، که ،ت چین به نقض قو،ن ما و تهدید صنعت و موسسات آمریکایی ادامه دهد، FBI با شرکای خود در سراسر جهان همکاری خواهد کرد تا افراد مسئول را به دست عدالت بسپارد.

در 5 نوامبر 2021، هیئت منصفه فدرال در سینسیناتی محکوم شد شو در همه موارد: توطئه برای انجام جاسوسی اقتصادی، توطئه برای ارتکاب سرقت اسرار تجاری، تلاش برای جاسوسی اقتصادی و تلاش برای سرقت اسرار تجاری.

شو یک افسر اطلاعاتی حرفه‌ای بود که از سال 2003 شروع کرد و به معاونت مدیر بخش در و، امنیت ،تی چین (MSS)، سازمان اطلاعات و امنیت چین رسید.

بر اساس اسناد دادگاه و شهادت محاکمه، حداقل در دسامبر 2013، شو شرکت های خاصی را در ایالات متحده و خارج از کشور هدف قرار داد که به ،وان رهبران حوزه هوانوردی شناخته می شوند.

Xu از نام مستعار، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها برای فریب کارکنان هوانوردی و ،ب اطلاعات استفاده می‌کرد. او افرادی را شناسایی کرد که برای شرکت‌ها کار می‌،د و آنها را برای سفر به چین استخدام می‌کرد، اغلب در ابتدا به این ،وان که برای ارائه یک سخنر، در دانشگاه سفر می‌،د. شو و دیگران علاوه بر پوشش هزینه های سفر، به افراد کمک هزینه پرداخت ،د.

این طرح با هماهنگی کامل بین MSS و نهادهای هوانوردی چین اجرا شد. Xu با سایرین در MSS برای هک یا کپی ، رایانه‌های اتاق‌های هتل کار می‌کرد، در حالی که کارکنان هوانوردی – “مهمانان” او – توسط MSS به شام ​​برده می‌شدند.

خو همچنین آشکارا در مورد تلاش برای به دست آوردن اطلاعات نظامی ایالات متحده علاوه بر اسرار تجاری هوانوردی تجاری صحبت کرد.

تلاش برای سرقت اسرار تجاری GE Aviation

Xu تلاش کرد فناوری مربوط به ماژول فن موتور هواپیمای ،یبی انحصاری جنرال الکتریک را بدزدد – که هیچ شرکت دیگری در جهان نتوانسته است آن را تکرار کند – تا به نفع ،ت چین باشد.

در مارس 2017، یک کارمند GE Aviation در سینسیناتی برای ارائه گزارش در دانشگاهی در چین درخواست شد. این کارمند دو ماه بعد برای حضور در دانشگاه به چین سفر کرد و به شو معرفی شد. خو و دیگران هزینه سفر و حقوق کارمند را پرداخت ،د.

پس از سفر به چین، اف‌بی‌آی ارتباطات با شو را به عهده گرفت و خود را به ،وان کارمند نشان داد.

در ژانویه 2018، ژو اطلاعات «مشخصات سیستم، فرآیند طراحی» را از کارمند درخواست کرد و – با همکاری GE Aviation، که با FBI کار می کرد، کارمند یک سند دو صفحه ای از شرکت را ایمیل کرد که حاوی بر،بی بود که هشدار می داد. در مورد افشای اطلاعات اختصاصی

در فوریه 2018، ژو شروع به بحث با کارمند در مورد امکان ملاقات در اروپا در طول یکی از سفرهای کاری کارمند کرد و از کارمند خواست که یک کپی از فهرست فایل را برای رایانه صادر شده توسط شرکت خود بفرستد.

خو در تاریخ 1 آوریل 2018 با پول نقد و تصاویر این کارمند به بلژیک سفر کرد و قرار بود با کارمند ملاقات کند و در آن زمان دستگیر شد.

دفتر امور بین‌الملل و، دادگستری با کمک‌های ارزشمند ،ت بلژیک و همچنین پلیس فدرال بلژیک، استرداد شو به ایالات متحده را تضمین کرد.

رسیدگی به جاسوس MSS در شیکاگو

در سپتامبر 2022، یک هیئت منصفه فدرال در شیکاگو فردی (جی چائو،) را به دلیل کار از طرف MSS تحت هدایت ژو محکوم کرد.

شو به ،وان کنترل کننده MSS جی خدمت می کرد در حالی که جی، یک شهروند چینی، در شیکاگو زندگی و تحصیل می کرد. Xu به طور رسمی جی را به ،وان یک نماینده رسمی MSS در خارج از کشور در ژانویه 2014 ثبت کرد و به جی دستور داد تا اطلاعات بیوگرافی افراد را جمع آوری کند تا به طور بالقوه برای کار با آنها استخدام کند.

ژو اسامی حداقل 9 نفر را در آمریکا به جی ارائه داد تا تلاش کنند تا آنها را جذب کنند. جی گزارش‌های پیش‌زمینه‌ای دقیق‌تر در مورد افراد را به دست آورد و به شو ارائه داد. جی همچنین در مورد نحوه صحبت ، با FBI در مدرسه خود آموزش دید.

در می 2016، جی از طریق برنامه‌ای به ارتش ایالات متحده پیوست که به بیگانگان قانونی با مهارت‌های حیاتی مانند تسلط بر زبان چینی اجازه می‌داد. جی به شو و MSS گفت که به ،وان افسر MSS با موفقیت در ارتش ایالات متحده نفوذ کرده است. برنامه او این بود که به سرعت تابعیت دریافت کند و یک گواهی امنیتی فوق سری به دست آورد.

جی به یک مامور مخفی FBI گزارش داد که با شناسه نظامی خود به تمام پایگاه های نظامی دسترسی دارد و داوطلب شد، بدون اینکه از ناوهای هواپیمابر برای MSS ع، بگیرد.

جنایات جی از طرف MSS و از طریق Xu Yanjun انجام شد.

پارکر، دادستان ایالات متحده گفت: «دستکاری و قرار دادن یک جاسوس در داخل ایالات متحده برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فناوری هوانوردی و کارمندان توسط ژو، جنبه دیگری از جنایات فاحش ژو نسبت به ایالات متحده است و محکومیت قابل توجه حبس او را که امروز دریافت کرده است را توجیه می کند».

هک MSS یک سازنده هوافضای فرانسوی

شواهد در محاکمه نشان داد که زو افراد خودی را در تأسیسات سازنده موتور هواپیمای فرانسوی در چین استخدام کرده است که مایل به جاسوسی از طرف خو بودند. شو و دارایی‌هایش یک کارمند فرانسوی این شرکت را هدف قرار دادند که اغلب برای کار به این مرکز در چین سفر می‌کرد. در سال 2013، ژو یکی از دارایی های خود را در داخل شرکت هدایت کرد تا ب،زار را در رایانه کاری کارمند فرانسوی نصب کند، با هدف نهایی نفوذ به شبکه شرکت در فرانسه. شواهد در محاکمه همچنین نقش اساسی زو در نصب ب،زار، دستورالعمل های وی برای از بین بردن ب،زار و نظارت Xu بر موفقیت و پنهان کاری عملیات را نشان می دهد.

FBI این پرونده را بررسی کرد. دفتر امور بین الملل و، دادگستری و دفاتر دادست، ایالات متحده در ناحیه شمالی ایلینوی و ناحیه آریزونا کمک های ارزشمندی ارائه ،د.

تیموتی اس. منگان، دستیار دادستان ایالات متحده و امیلی ان. گلاتفلتر معاون رئیس جنایی ناحیه ج،ی اوهایو و دادستان محاکمه متیو جی. مک کنزی از بخش ضد جاسوسی و کنترل صادرات بخش امنیت ملی، نماینده ایالات متحده در این پرونده بودند.

شماره اطلاعیه مطبوعاتی: 22-1223

برای خواندن بی،ه مطبوعاتی کامل در وب سایت و، دادگستری اینجا را کلیک کنید.

© 2022 و، دادگستری ایالات متحدهبررسی حقوق ملی، جلد دوازدهم، شماره 321


منبع: https://www.natlawreview.com/article/،ese-government-intelligence-officer-sentenced-to-20-years-prison-espionage