اصلاحات مورد نیاز قانون افشاگر ایالات متحده برای مقابله با فساد


منتشر شده در دسامبر 2021، “استراتژی ایالات متحده برای مق، با فسادنقش مهمی را که افشاگران باید در مبارزه با فساد بین المللی ایفا کنند، تایید می کند. متأسفانه، ا،ر آژانس های فدرال – که همگی به این استراتژی متعهد هستند – این پیام را دریافت نکرده اند. سازمان‌هایی مانند و، دادگستری و کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دور از حمایت و تشویق افشاگران بین‌المللی که طبق این استراتژی تعیین شده است، یا به طور کامل توپ را رها کرده‌اند یا (عمداً یا غیرعمدا) مقرراتی را تصویب کرده‌اند که افشاگری فراملی و اه، استراتژی را تضعیف می‌کند.

از نظر سیاست رسمی ایالات متحده، استراتژی «مبارزه با فساد را به ،وان یک منافع اصلی امنیت ملی» به رسمیت می شناسد و به وضوح توضیح می دهد که چرا ایالات متحده باید از قو،ن و مقامات اجرایی خود برای مبارزه با فساد استفاده کند:[Corruption] دسترسی برابر شهروندان به خدمات حیاتی را سلب می کند، و به «نقض و نقض حقوق بشر» و همچنین «تخلیه نهادها، تضعیف اعتماد عمومی، و دامن زدن به بدبینی عمومی نسبت به حکومتداری مؤثر و پاسخگو» کمک می کند.

بدون تردید، هر آژانس اجرایی بزرگ، از جمله و،خانه های دادگستری، امور خارجه، ،انه داری، دفاع، و بازرگ،. امنیت داخلی؛ مدیر اطلاعات ملی؛ سازمان اطلاعات مرکزی؛ دفتر معاون رئیس جمهور؛ مشاور امنیت ملی؛ سازمان ملل؛ و دفتر رئیس ستاد مش،، مأموریت استراتژی را امضا کرد. کاخ سفید این استراتژی را تایید کرد و خواستار اجرای آن به شیوه ای “سیستمیک” شد.

برای اولین بار، ،ت ایالات متحده، روی کاغذ، کاملا متعهد به ادغام حمایت ها و مشوق های افشاگران در سیاست های رسمی در سطوح مختلف است. برای مثال، استراتژی خواستار «اقدامات اجرایی تهاجمی» در مورد جرایم مالی، مانند فرار مالیاتی و پولشویی است، و به طور خاص اهمیت «برنامه‌های افشاگران» را در تولید «اطلاعات جدید» مشخص می‌کند. اهمیت برنامه های افشاگر فراملی که توسط تنظیم کننده ها و نهادهای بین المللی بسیار تحسین شده است، مانند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD).

این استراتژی تعهدی را برای هر آژانس آمریکایی برای “حمایت از بازیگران ضد فساد” از جمله ” افشاگران” و “رو،مه نگاران تحقیقی” که افشاگران اطلاعات به آنها درز می کنند، ایجاد می کند. این استراتژی ایالات متحده را متعهد می‌کند که[stand] در همبستگی با این اصلاح‌طلبان…» از این هم فراتر می‌رود و به ،وان «معیار کمک ،ت به ،ت» اقداماتی را که برای حمایت از «رو،مه‌نگاران و افشاگران» انجام می‌شود، ا،امی می‌کند.

با این حال، در طول یک سال و نیم گذشته، ادارات عمده اداری و مقامات مجری قانون که مسئولیت اجرای طیف گسترده ای از برنامه های افشاگر ضد فساد فراملی را بر عهده دارند، موفق نشده اند. به طور باورن،ی، برخی احکامی صادر کرده‌اند که افشاگران بین‌المللی را تضعیف می‌کنند، گویی که استراتژی صرفاً بر روی صفحه دارت نوشته شده است. مثلا:

  • و، دادگستری (DOJ) (مسئول اجرای قو،ن مبارزه با پولشویی (AML)). کنگره ضروری و، دادگستری برای اجرای برنامه ای برای پذیرش ادعاهای افشاگران پولشویی محرمانه و ناشناس که از سراسر جهان ثبت شده است. DOJ انجام داده است هیچ چی برای اجرای این رویه ها، برخی از آسیب پذیرترین افشاگران جهان را در برابر انتقام برهنه می کند.
  • کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) (صلاحیت قضایی فراملی بر قانون اقدامات فساد خارجی). SEC مقرراتی را اجرا کرده است که برای تضعیف افشاگران بین المللی طراحی شده است. به ،وان مثال، اگر یک افشاگر در بریت،ا که برای یک بانک بین المللی کار می کند، پولشویی را به مقامات بریت،ا گزارش دهد، SEC این کار را انجام می دهد. نه این را یک گزارش «داوطلبانه» معتبر در نظر بگیرید، و می‌تو،د ادعای پاداش را طبق قانون داد-فرانک رد کنید، حتی اگر SEC تحریم‌های عمده‌ای را بر اساس اطلاعات افشاگر صادر کند.
  • SEC و کمیسیون معاملات آتی کالا (حوزه قضایی فراملی تحت Dodd-Frank). اگرچه قانون داد-فرانک صراحتاً به افشاگران اجازه می دهد تا گزارش هایی را با خبرنگاران تحقیقی ارسال کنند، و علیرغم این واقعیت که استراتژی صراحتاً ایالات متحده را موظف می کند که از «خبرنگاران تحقیقی» و «افزایش دهنده ها» «دفاع» کند، این آژانس ها در اجرای هیچ گونه حفاظتی ش،ت خورده اند. برای افشاگر، که نگر، های قابل توجهی را برای رسانه های خبری مطرح می کنند.
  • و، بازرگ، (صلاحیت رسیدگی به تخلفات ماهیگیری فراملی). از سال 1981 بازرگ، دارای صلاحیت گسترده ای برای پرداخت پاداش به افشاگر، است که نقض قو،ن حمایت از ماهی را گزارش می کنند، از جمله ماهیگیری غیرقانونی که ص،ه های مرج، را از بین می برد یا گونه های در خطر انقراض را می کشد. تجارت به گونه ای عمل کرده است که گویی این قانون تصویب شده توسط کنگره بی ربط بوده استو شاید در بیش از 40 سال یک جایزه نمادین پرداخت کرده است، در حالی که اقیانوس ها ضربه خورده اند.
  • خدمات ماهی و حیات وحش (حوزه قضایی برای اجرای قاچاق بین المللی حیات وحش). آنها مانند تجارت بیش از 40 سال است که صلاحیت پرداخت جوایز افشاگران را داشته اند. آنها همچنین توپ را رها کرده اند و فقط تعداد انگشت شماری جوایز نمادین پرداخت کرده اند. در پاسخ به آ،ین درخواست FOIA ارائه شده توسط مرکز ملی افشاگر، به نظر می رسد که آنها تنها 1 جایزه در 4-5 سال گذشته پرداخت کرده اند. FWS به م،ای واقعی کلمه با حفاظت از خبرچینان که طبق قانون مجاز است دست و پنجه نرم کرده است، در حالی که گونه های زیادی با انقراض روبرو هستند.

مقررات فعلی و اولویت‌های آژانس‌های فدرال پیشرو به دور از «همبستگی» با این بازیگران ضد فساد، این روابط را ،اب می‌کنند.

کاستی‌های رویه‌های داخلی برخی آژانس‌ها توسط OECD برجسته شده است.گزارش پیگیری دو ساله فاز 4 در مورد اجرای کنوانسیون مبارزه با رشوه خواری OECD“، منتشر شده در سال 2022. این گزارش بر FCPA متمرکز شده است. اگرچه OECD بسیار تحسین شده مک،سم قانون داد فرانک برای تشویق و حمایت از افشاگران، آنها به مشکلات قابل توجهی در اجرای برنامه افشاگران اشاره ،د، و توصیه ،د که “ایالات متحده در نظر بگیرد که چگونه می تواند حمایت ها را برای افشاگر، که تخلفات را گزارش می کنند افزایش دهد” و “رهنمودها را در مورد تغییرات در حمایت ها افزایش دهد.” بسته به آژانسی که یک افشاگر به آن گزارش می دهد.»

تا به امروز، هیچ یک از این توصیه ها پذیرفته نشده است. به ،وان مثال، SEC به رد ادعاهای معتبر افشاگر بر اساس مقررات بسیار فنی ادامه می دهد. به‌،وان مثال، اگرچه قانون داد-فرانک مقرر می‌دارد که اگر به افشاگران «داوطلبانه» «اطلاعات اصلی» را ارسال کنند که به SEC اجازه می‌دهد یک فاسد را تحریم کند، پاداش دریافت می‌کنند، قو،ن SEC به SEC اجازه می‌دهد این ادعاها را رد کند. این مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار که ظاهراً با حمایت کامل افراد داخلی وال استریت تهیه شده است، به ناعادلانه افشاگران بین المللی را برای رد صلاحیت هدف قرار می دهد.

در حال حاضر، و، ،انه داری و FinCEN در حال تهیه پیش نویس مقررات برای اجرای قو،ن مبارزه با پولشویی و تحریم های افشاگران اخیر هستند. باید دید که آیا و، ،انه داری یک نمونه خواهد بود و برنامه افشاگر جدید خود را با ا،امات و سیاست های مندرج در استراتژی منطبق می کند یا به سادگی از استراتژی ش،ت خورده سایر آژانس ها کپی می کند.

استراتژی ایالات متحده برای مق، با فساد، دوران جدیدی را در مبارزه فراملی علیه فساد نشان می دهد. با این حال، اگر رویه‌های افشاگر سازمان‌های فدرال مربوطه به طور مستقیم با مستاجران کلیدی استراتژی در تضاد باشد، اه، برنامه محقق نشده باقی خواهند ماند.

مقاله فوق بیانگر دیدگاه نویسنده است.

حق چاپ Kohn, Kohn & Colapinto, LLP 2023. کلیه حقوق محفوظ است.بررسی حقوق ملی، جلد سیزدهم، شماره 145


منبع: https://www.natlawreview.com/article/current-whistle،er-procedures-fall-s،rt-us-strategy-countering-corruption